Ekonomika

Mastercard: Zahraniční turisté utrácejí v ČR za zážitky dvakrát více než před pandemií

Praha 18. května 2023

 Pokud do České republiky, tak hlavně za unikátními zážitky, platí stále více mezi cestovateli z celého světa. Zahraniční turisté letos v prvním čtvrtletí utratili v Česku zhruba dvakrát víc za zážitky než ve stejném období roku 2019, tedy v posledním roce před pandemií. Za nákupy zboží přitom cestovatelé vydali letos na jaře zhruba stejnou částku jako v roce 2019. Vyplývá to ze nejnovější studie společnosti Mastercard „Travel Industry Trends 2023“.

„V prvním roce cestování bez protipandemických omezení se spotřebitelé snaží uspokojit svou odkládanou poptávku po objevování nových destinací, setkávání s přáteli a členy rodiny a získávání nových zážitků, které si museli během pandemie odepírat,“ vysvětluje výsledky studie generální ředitel společnosti Mastercard pro Českou a Slovensko Michal Čarný.

Zahraniční cestovatelé zvyšují poptávku po nezapomenutelných zážitcích a hledají jedinečnost. Rozdíl mezi útratami za zážitky a za věci je ještě větší v zemích, které se starají zejména o turisty s vysokými příjmy, kteří mají tendenci utrácet více za luxusní hotely, restaurace i unikátní zážitky. Mezi tyto země patří i Česko.

Podle údajů za březen 2023 vzrostly v porovnání s rokem 2019 celosvětové výdaje za zážitky o 65 procent, zatímco za zboží jen o 12 procent. Na druhou stranu mnohem silnější růst výdajů turistů za pořizování věcí než za zážitky evidují třeba v Polsku a Norsku nebo ve Slovinsku.

Létání opět na předpandemických číslech

Češi se po třech složitých letech opět ve velkém vrátili na palubu letadel. Počet rezervací soukromých prázdninových a dovolenkových letů z Česka se zvýšil na konci března o 18 procent ve srovnání se stejným obdobím roku 2019. Jde o podobné růstové tempo jako ve Francii nebo ve Švýcarsku. Ovšem třeba v Německu nebo Nizozemsku počty rezervací meziročně klesly.

Celosvětové rostly rezervace soukromých i pracovních cest na konci března v průměru zhruba o 31 procent ve srovnání se stejným obdobím roku 2019, přičemž nejprudší nárůst zaznamenaly asijské a tichomořské země, kde přísná omezení mobility v posledních třech letech přispěla po uvolnění opatření k vysoké poptávce po cestování.

Významným přínosem pro cestovní ruch, především právě v zemích Asie a Tichomoří, je otevření hranic pevninské Číny. Obnovená vlna čínských návštěvníků se ale projevila i v České republice. Objem útrat čínských turistů za zážitky se oproti roku 2019 zvýšil o více než 55 procent. Za zboží a luxusní zboží pak cestovatelé z Číny utrácejí o než 30 procent více.

Kompletní zpráva Travel Industry Trends 2023 je k dispozici zde. Další zprávy a výstupy institutu Mastercard Economic Institute je možné nalézt zde.

Ekonomický institut společnosti Mastercard – Mastercard Economics Institute byl založen v roce 2020. Jeho posláním je na základě jedinečných a průběžně aktualizovaných ekonomických rozborů a měření poskytovat lídrům soukromého i veřejného sektoru informace potřebné ke kvalitnímu rozhodování a dosahování lepších výsledků. ​

O společnosti Mastercard (NYSE: MA) – Mastercard je technologická společnost s celosvětovou působností v oboru zprostředkování plateb. Zajišťováním bezpečných, jednoduchých, chytrých a snadno dostupných platebních transakcí Mastercard podporuje a propojuje inkluzivní digitální ekonomiku prospěšnou všem, kdekoliv na světě. Inovace a řešení využívající zabezpečených dat a sítí, partnerství a energie společnosti Mastercard pomáhají jednotlivcům, finančním institucím, vládním orgánům i firmám naplňovat beze zbytku jejich potenciál. Se společností Mastercard je možné se spojit ve více než 210 zemích a oblastech. Mastercard vytváří udržitelný svět, v němž se všem nabízejí možnosti k nezaplacení. www.mastercard.com

Tomáš Jelen

Sdílejte ...