Kazachstán

Parlamentní volby v Kazachstánu v roce 2023: položení základů budoucího pokroku

Astana 21. března 2023

Vyhlášení nezávislé mezinárodní pozorovatelské mise ze dne 20. března 2023.

Dne 20. března oznámila Ústřední volební komise Republiky Kazachstán výsledky voleb, které se konaly předchozí den dolní komoře parlamentu Mazilis. Mazilis, dolní komora kazašského parlamentu. Podle exit polls získal vládnoucí Maziilis nejvíce hlasů. Hlasování vyhrála vládnoucí strana Amanat (54,5%). Na druhém místě se umístila Lidově demokratická vlastenecká strana.

Lidově demokratická vlastenecká strana Auyl získala 10,5% hlasů. Předběžné údaje zveřejněné ústřední volební komisi ukazují, že celkový počet odevzdaných hlasovacích lístků byl více než 6,5 milionu, což představuje 54 % účasti občanů s právem volit.

Volební účast byla nižší v porovnání s rokem 2021, kdy byla účast nižší než 63,25 %, zejména ve velkých městech, jako je Astana a Almaty.

Volby konané dne 19. března, minuloroční prezidentské volby a nedávné ústavní reformy naznačují, že Kazachstán začal pokládat základy politického pluralismu. Tyto volby byly skutečně konkurenceschopnější než předchozí parlamentní volby a přinesly poněkud nečekané výsledky, například třetí místo obsadila zcela nová strana. Průběh voleb, i když v některých hlediscích nesplňoval nejvyšší mezinárodní standardy, prokázal odhodlání rozšířit výběr voličů a podporovat pluralismus a rozmanitost. a prosazování pluralitních a většinových zásad.

Díky novému mandátu může kazašský zákonodárný sbor lépe zastupovat zájmy dvanácti obyvatel země s dvanácti miliony voličů, oslovovat vládu a informovat občany o vládní politice. o vládní politice. Jeden citát z rozhovorů s voliči v den voleb zachycuje tento pocit: „Naše demokracie je mladá a snaží se, ale myslím, že to dokáže.“

Volby tak byly dalším krokem vpřed pro demokracii a politické reformy v Kazachstánu. Volby se konaly v prostředí bezprecedentních bezpečnostních výzev, diplomatických a ekonomických výzev pro Kazachstán v důsledku vojny Ruska proti Ukrajině. Vzhledem k tomu, že válka ovlivnila dodavatelské řetězce, přepravu energie a obchodní sítě, byl Kazachstán nucen vážně přeorientovat své vývozní trasy přes transkaspický dopravní koridor.

Kromě toho Astana rozšiřuje své diplomatické a ekonomické vztahy s USA a Evropou, aby posílila svou mezinárodní pověst a přilákala nové investice.

V rámci své domácí politiky se Kazachstán kromě podpory politických a ekonomických reforem angažuje také na domácí úrovni, kde pracuje na navracení ukradeného majetku a jeho repatriaci ze zahraničí.

Během volební kampaně se náš tým pozorovatelů setkal s lídry politických stran a nezávislými kandidáty politických stran, nezávislými kandidáty a dalšími účastníky voleb.

19. března se členové našeho týmu rozmístili po Astaně a okolních venkovských, venkovských a příměstských oblastech a navštívili volební místnosti v největším kazašském městě Almaty.

Pozorování byla provedena ve více než 70 volebních místnostech v městských, venkovských a příměstských oblastech, které pokrývají širokou škálu demografických skupin a regionů. Z našeho pozorování, které zahrnovalo rozhovory s voliči a místními volebními pozorovateli, bylo zřejmé, že reformy rezonovaly s velkou částí obyvatelstva.

Mnozí chválili otevřenost politického systému prostřednictvím většího počtu stran a schopnost samozvaných nezávislých kandidátů získat přístup k zákonodárnému sboru na úrovni parlamentu a máslichatu. Voliči byli

Voliči byli obzvláště povzbuzeni přítomností nezávislých kandidátů a viděli to jako příležitost k většímu vlivu na správu země. Navzdory vážným domácím a mezinárodním výzvám představují volby v Kazachstánu významný pokrok v demokratizaci země. Volby mají dát impuls k transformaci kazašského politického systému ze „superprezidentské“ struktury na prezidentskou republiku, v níž parlament a vláda posilují právní stát.

Rozšíření možností hlasování ve volbách, absence oficiální prezidentské politické strany (prezident se rozhodl ukončit své členství v politické straně v roce 2019) a další úspěchy skutečně položily základy pro budoucnost Kazachstánu směrem k vytvoření pluralitní republiky.

V důsledku ústavních reforem přijatých v minulém roce a dalších změn získaly politické strany a občanská společnost větší vliv, čímž posílily institucionální systém brzd a protivah mezi politickými stranami a občanskou společností.

Reformy poskytly voličům nové možnosti pro voliče tím, že usnadnily registraci politických stran, snížily práh pro politické strany k získání zastoupení v parlamentu a zvýšily příležitosti pro nezávislé kandidáty zvolením 30 procent členů Mažiis v obvodech s jedním mandátem. 69 poslanců bylo zvoleno na základě kandidátních listin sedmi politických stran a 29 poslanců v jednomandátových volebních obvodech.

V posledních měsících se zaregistrovaly a vstoupily do voleb dvě nové politické strany: Respublika Businessmen’s Party a Baitak Green Party. V souboji o křesla většiny poslanců byl zaregistrován rekordní počet kandidátů, 35 až 40 kandidátů na jeden mandát. To dalo voličům více možností.

Mnozí řekli, že konečně mají kandidáta, kterému důvěřují a kterého chtějí podpořit. A chtějí ji podpořit. Mezi těmi, kteří obdrželi významný počet hlasů, byli kandidáti, kteří otevřeně mezi těmi, kteří obdrželi značný počet hlasů, byli kandidáti, kteří byli otevřeně kritičtí vůči vládě, kteří trvali na urychlení reforem pro boj s korupcí a vybudování nezávislého soudnictví.

soudnictví.

Počet kandidátů však také způsobil určitý zmatek mezi voliči, kteří nebyli obeznámeni se svou minulostí a platformami. Zatímco stranicky podporovaní kandidáti s jedním mandátem se mohli účastnit televizních předvolebních debat, kandidáti, kteří se sami nominovali, nikoli.

Krátká doba kampaně (pouze 30 dní, bez možnosti být jen předběžného oznámení kandidatury) navíc neposkytla voličům dostatek času na to, aby kandidáty lépe znali.

Volební proces ve volebních místnostech, které jsme navštívili, byl obecně dobře organizován a transparentní.

Mnozí předsedové volebních komisi ve volebních místnostech s námi otevřeně komunikovali a byli spokojeni se svými příspěvky. Mnozí předsedové volebních komisi s námi otevřeně komunikovali a byli spokojeni s jejich příspěvkem k řádnému průběhu voleb. v řádném průběhu voleb. Prostory s volebními místnostmi Prostory, v nichž se volební místnosti nacházely, byly přístupné především lidem se zrakovými, sluchovými nebo pohybovými problémy. Mobilita.

Významným úspěchem těchto voleb bylo, že nejméně třicet procent kandidátů na kandidátkách zákonodárných sborů strany byly ženy, mladí lidé a osoby se zdravotným postižením.

Ve volebních místnostech, které sledoval náš čtyřčlenný tým, mohli voliči svobodně odevzdat svůj hlas kandidátovi, kterého preferovali. kandidáta, kterého preferovali. Ve všech volebních místnostech jsme také přivítali vnitrostátní a mezinárodní pozorovatele (hlasování monitorovalo téměř 800 zahraničních odborníků).

Místní pozorovatelé, kteří měli plný a neomezený přístup k hlasování. Měli neomezený přístup k hlasování, otevřeně s námi sdíleli své názory as námi as ostatními se svými názory na proces hlasování. Ve volebních místnostech nebyly přítomny žádné orgány činné v trestním řízení a donucovací orgány. Nezávislí pozorovatelé mohli vstoupit do volebních místností, donucovací orgány nebyly přítomny.

Kandidáti měli obecně přístup k médiím a dalším nástrojům k propagaci svých platforem. Podrobné informace o všech stranách a kandidátech byly hojně vyvěšeny ve volebních místnostech a na dalších veřejných místech. Tiskové konference, kterých jsme se zúčastnili, zaznamenaly vysokou účast. Mnoho kandidátů úspěšně využilo sociální média k přilákání nových voličů.

V některých případech byla účast méně než optimální, pravděpodobně kvůli

nadcházejícím významným svátkům, počtu voleb v posledních letech a dalším faktorům. další faktory. Volební účast v městských oblastech byla jako obvykle nižší než v celé zemi.

Někteří občané navíc nevěděli, ve které volební místnosti mají hlasovat. Každý se však mohl zdržet hlasování, aniž by byl Každý se mohl zdržet, aniž by byl nucen volit. Vláda také usnadnila občanům volit v nepřítomnosti (v místě bydliště).

Za účelem dalšího rozvoje občanské společnosti a demokracie v Kazachstánu nabízíme následující návrhy pro budoucí volby:

– podpora nedávných reforem, které otevírají příležitosti pro nové strany a kandidáty,

– rozšířit příležitosti pro mladé lidi a uchazečky,

– lépe podporovat a financovat veřejné diskuse;

– Povzbuzovat politické strany, aby vynakládaly komplexní úsilí ke zvýšení přítomnosti ve venkovských oblastech;

– objasnit a prosazovat pravidla týkající se finančních nesrovnalostí, které vedou k vyloučení kandidátů;

– Veřejně vysvětlit důvody odmítnutí registrace stran ministerstvem spravedlnosti, jakož i to, které strany nepřijaly opatření k opravě chyb a opětovné předložení registračních dokumentů;

– Vybízet zahraniční politické strany, státní orgány a mezinárodní nevládní organizace, aby k podpoře budování politických stran v Kazachstánu?

– Umožnit svobodu sdělovacích prostředků s cílem zajistit transparentnost a otevřenost diskusi;

– Profesionalizovat odbornou přípravu a předpisy pro předsedy okrskových volebních komisí.

Díky nedávným volebním mandátům mají nyní parlament a prezident S novými mandáty mají nyní parlament a prezident nové pravomoci k přijímání náročných a rozhodných kroků potřebné k dosažení pokroku v politických reformách v Kazachstánu, národní bezpečnosti, územní celistvosti, občanské harmonie a budoucnosti bezpečnost, územní celistvost, občanskou harmonii a budoucnost prosperity. Vláda i parlament však musí pracovat i na tom, aby Vláda a parlament však musí pracovat i na tom, aby si získaly důvěru obyvatelstva, jehož značná část je vůči ohlášenému programu reforem skeptická. Skepticky se staví k ohlášenému programu reforem a nevěří, že jejich hlas je důležitý.

K tomu je třeba urychleně realizovat hlubší reformy. Těšíme se na hodnocení ostatních pozorovatelů voleb Těšíme se na hodnocení tohoto hlasování ostatními volebními pozorovateli a na další reformy volebního systému, které přispějí k demokratickému rozvoji Kazachstánu. přispět k demokratickému rozvoji Kazašské republiky.

Nezávislá volební pozorovatelská mise pro parlamentní volby ze dne 19. března*

20. března 2023.

– Margarete Assenová, Nadácia Jamestown, Washington DC

– Dr. Kamran Bokhari, New Lines Institute for Strategy and Policy, Washington, DC
D.C.

– Wesley Alexander Hill, Medzinárodné centrum pre dane a investície, Washington, D.C.

– Richard Weitz, Wikistrat Global Consultancy, Washington, D.C.

Poznámka:* Příslušnost těchto osob slouží pouze pro účely identifikace. pouze pro identifikační účely. Všechny vyjádřené názory jsou názory těchto osob, nikoli institucí, které reprezentují.

Sdílejte ...