Ekonomika

V hlavním městě se podnikání nejvíce daří na Praze 5

Praha 21. února 2023

Městská část Praha 5 se umístila na nejvyšší příčce letošního ročníku srovnávacího výzkumu Město pro byznys. Kvalitní kombinací podnikatelského prostředí a přístupu veřejné správy se dokázala prosadit mezi všemi dvaadvaceti městskými částmi. V závěsu za ní jsou Praha 9 a Praha 1. Srovnávací výzkum Město pro byznys, který hodnotí všech 205 měst a obcí s rozšířenou působností v České republice a 22 městských částí Hlavního města Praha, vyhodnocuje analytická agentura Datank. Regionální výsledky výzkumu jsou vyhlašovány na krajských setkáních Svazu měst a obcí ČR.

Praha 5 má kvalitní webové stránky z pohledu podnikatele

(ZLEVA) starosta Prahy 9 Tomáš Portlík a 1. místostarosta Prahy 1 David Bodeček

Městská část Praha 5 se může pochlubit skvělými výsledky v celé řadě kritérií, které spadají do oblasti podnikatelského prostředí. Ze všech částí Hlavního města Prahy je zde velmi nadprůměrný počet ekonomických subjektů v přepočtu na obyvatele. Pátá městská část má vůbec nejvyšší počet dokončených bytů v přepočtu ku změně počtu obyvatel. Pokud jde o počet dobíjecích stanic pro elektromobily, má jich Praha 5 vůbec nejvíce. V části výzkumu, který se zabývá přístupem veřejné správy se Městská část Praha 5 blýskla například v hodnocení webových stránek z pohledu podnikatelů. Ti na nich naleznou v přehledné formě vše potřebné, co potřebují pro rozvoj svého podnikání, komunikaci s veřejnou správou a mnoho dalšího.

Praha 9 se podnikatelsky rozvíjí, Praze 1 zazářila v přístupu veřejné správy

Stříbrná Praha 9 zaznamenává jednu z nejvyšších meziročních změn počtu ekonomických subjektů v rámci celé metropole. Městská část se rychle rozvíjí, svědčí o tom alespoň největší počet dokončených bytů v přepočtu na 1000 obyvatel. V městské části je vysoký počet nabíječek pro elektromobily, vztaženo na počet zde sídlících firem je tento poměr v Praze vůbec největší. Nadprůměrně dopadla Praha 9 rovněž v testu elektronické komunikace, který prostřednictvím fiktivních podnikatelských dotazů ověřuje včasnost a kvalitu odpovědí živnostenských úřadů. Třetí příčku bere Praha 1, a to mimo jiné díky nejvyššímu počtu jak živnostníků, tak i firem v přepočtu na obyvatele. Navíc první městská část zaznamenává nejvyšší meziroční změnu počtu ekonomických subjektů. Skvělého výsledku dosáhla Praha 1 především v přístupu veřejné správy, konkrétně v kvalitě webových stránek i kvalitě elektronické komunikace.

„Nově zvolená zastupitelstva mají jedinečnou příležitost sledovat a porovnávat výsledky své práce jak s minulým vedením, tak i s okolními městy či obcemi. Každoroční srovnávací výzkum Město pro byznys jim ukáže, zda jejich zvolená cesta vede k rozvoji jejich území, zda napomáhá dostatečně rozvoji podnikatelských aktivit a tím i celkové spokojenosti místních občanů. Oceněná města jsou v každém kraji nositeli nových myšlenek, které dokázala přetavit v moderní a život usnadňující projekty. Účastníci našich krajských setkání si je už bez slavnostního vyhlašování regionálních výsledků tohoto výzkumu neumí představit. Řada vítězů a oceněných jsou našimi členy, což nás velmi těší,“ říká předseda Svazu měst a obcí ČR František Lukl.

Srovnávací výzkum Město pro byznys již šestnáctým rokem hodnotí podnikatelský potenciál měst a obcí v České republice. Detailnímu zkoumání jsou podrobena všechna města a obce s rozšířenou působností. Analytici agentury Datank, která za výzkumem stojí po datové stránce, dělí své hodnocení do dvou hlavních kategorií, podnikatelské prostředí a přístup veřejné správy. V rámci výzkumu jsou shrnuty všechny důležité informace a statistická data, která dále rozvíjejí diskuzi o vývoji podnikatelského prostředí v ČR. Pořadí se vyhodnocuje za jednotlivé kraje a také za celou republiku. Vyhlašovatelem výzkumu je týdeník Ekonom, partnerem Stavební skupina VINCI Construction CS a Svaz měst a obcí ČR.

David Pavlát

Celkové pořadí – Město pro byznys 2022
1. Praha 5
2. Praha 9
3.  Praha 1
4. Praha 10
5. Praha 22
6. Praha 14
7. Praha 12
8. Praha 7
9. Praha 17
10. Praha 4
11. Praha 15
12. Praha 8
13. Praha 19
14. Praha 18
15. Praha 3
16. Praha 2
17. Praha 20
18. Praha 6
19. Praha 13
20. Praha 21
21. Praha 11
22. Praha 16

Město pro byznys 2022

Základní informace o výzkumu

Město pro byznys je srovnávací výzkum, který již šestnáctým rokem vyhodnocuje podnikatelské prostředí ve všech obcích s rozšířenou působností v ČR a městských částech Hlavního města Prahy. Vyhlašovatelem výzkumu je týdeník Ekonom. Data vyhodnocuje agentura pro informace a analýzy Datank.

Cílem výzkumu je vytvořit diskusní platformu na téma podpory malého a středního podnikání a poskytnout zpětnou vazbu radnicím.

Metodika hodnocení

Město pro byznys je nejrozsáhlejším výzkumem municipalit v ČR. Srovnává mezi sebou 205 obcí a 22 městských částí Hlavního města Prahy, k čemuž využívá největšího počtu kritérií. Výzkum získává necelých 15 tisíc dat z nezávislých zdrojů, jako jsou Český statistický úřad, Ministerstvo financí ČR, Ministerstvo práce a sociálních věcí ČR, CRIF – Czech Credit Bureau, Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy. Další data se získávají vlastními „mystery testováními“ a vlastními šetřeními.

Metodika hodnocení je založena na vyhodnocení 26 kritérií rozdělených do dvou základních oblastí:

  • Podnikatelské prostředí – 16 kritérií
  • Přístup veřejné správy – 10 kritérií

1) PODNIKATELSKÉ PROSTŘEDÍ – 16 kritérií (40 % hodnocení)

• podíl podnikatelů (podíl podnikajících fyzických osob v ekonomicky aktivním obyvatelstvu); údaj je za celé ORP; čím vyšší podíl, tím je město hodnoceno lépe

podíl firem (počet právnických osob na 1000 obyvatel); údaj je za celé ORP; čím vyšší podíl, tím je město hodnoceno lépe

podíl velkých firem v místním podnikatelském prostředí (podíl firem s více než 250 zaměstnanci na 100 ekonomických subjektů); čím vyšší podíl, tím je město hodnoceno lépe

počet ekonomických subjektů na obyvatele

vývoj počtu ekonomických subjektů (meziroční rozdíl počtu ekonomických subjektů); údaj je za celé ORP; čím vyšší změna, tím je město hodnoceno lépe

index stáří (poměr obyvatel ve věku do 15 let ku obyvatelům nad 65 let); čím mladší populace, tím lépe

vzdálenost k dálniční síti; údaj se vztahuje jen k hodnocenému městu

počet uchazečů o zaměstnání na obyvatele (čím více uchazečů, tím lépe)

počet uchazečů o zaměstnání na obyvatele ve věku 15 až 65 let (čím více uchazečů, tím lépe)

podíl nezaměstnaných na pracovní síle

průměrná měsíční mzda; údaj se vztahuje k okresu; čím nižší jsou platy, tím lépe je město hodnoceno

změna počtu obyvatel (celkový přírůstek obyvatel za rok vztažený na 1000 obyvatel); údaj je za celé ORP; čím vyšší je přírůstek obyvatelstva, tím lépe je město hodnoceno

počet dokončených bytů na 1000 obyvatel

počet dokončených bytů ku změně počtu obyvatel

počet nabíječek na počet firem

počet dobíjecích stanic pro elektromobily

2) PŘÍSTUP VEŘEJNÉ SPRÁVY – 13 kritérií (60 % hodnocení)

kapitálové výdaje (výše uznatelných nákladů dotací z EU přepočtená na počet obyvatel); údaj se vztahuje k hodnocenému městu

výdaje na veřejnou dopravu (roční objem výdajů ze strany obce na veřejnou dopravu – objem vlastních výdajů je v rámci pořádníku ohodnocen dvojnásobkem této sumy); údaj se vztahuje k hodnocenému městu (data dodala společnost CRIF – Czech Credit Bureau)

výdaje na vzdělávání (data dodala společnost CRIF – Czech Credit Bureau)

výdaje na bydlení (data dodala společnost CRIF – Czech Credit Bureau)

výdaje na sociální péči (data dodala společnost CRIF – Czech Credit Bureau)

výdaje na kulturu (data dodala společnost CRIF – Czech Credit Bureau)

výdaje na sport (data dodala společnost CRIF – Czech Credit Bureau)

likvidita; údaj se vztahuje k hodnocenému městu (data dodala společnost CRIF – Czech Credit Bureau)

dluhová služba / běžné příjmy; údaj se vztahuje k hodnocenému městu dluhová služba / běžné příjmy (data dodala společnost CRIF – Czech Credit Bureau)

podpora webových stránek (podpora webových stránek z pohledu podnikatelů); hodnocena je jednoduchost a přehlednost; při hodnocení se zohledňuje samostatná sekce pro podnikatele již na domovské internetové stránce obce, odkaz na formuláře z domovské stránky, počet formulářů a to, zda jsou formuláře uloženy ve formátu DOC nebo PDF; do kritéria podpory webových stránek se hodnotí i umístění a rozsah katalogu místních firem, údaj se vztahuje k hodnocenému městu

test elektronické komunikace (rychlost a kvalita odpovědi); údaj se vztahuje k hodnocenému městu

úřední hodiny (úřední hodiny MěÚ); údaj se vztahuje k hodnocenému městu; pokud je počet úředních hodin živnostenského odboru vyšší nežli počet úředních hodin pro celý úřad, započítávají se úřední hodiny živnostenského odboru; při hodnocení se zohledňuje i výzva domluvit si schůzku telefonicky mimo úřední hodiny

počet podnikatelů na počet úředních hodin

Sdílejte ...