V hlavním městě se podnikání nejvíce daří na Praze 5
Praha 21. února 2023
Městská část Praha 5 se umístila na nejvyšší příčce letošního ročníku srovnávacího výzkumu Město pro byznys. Kvalitní kombinací podnikatelského prostředí a přístupu veřejné správy se dokázala prosadit mezi všemi dvaadvaceti městskými částmi. V závěsu za ní jsou Praha 9 a Praha 1. Srovnávací výzkum Město pro byznys, který hodnotí všech 205 měst a obcí s rozšířenou působností v České republice a 22 městských částí Hlavního města Praha, vyhodnocuje analytická agentura Datank. Regionální výsledky výzkumu jsou vyhlašovány na krajských setkáních Svazu měst a obcí ČR.
Praha 5 má kvalitní webové stránky z pohledu podnikatele

Městská část Praha 5 se může pochlubit skvělými výsledky v celé řadě kritérií, které spadají do oblasti podnikatelského prostředí. Ze všech částí Hlavního města Prahy je zde velmi nadprůměrný počet ekonomických subjektů v přepočtu na obyvatele. Pátá městská část má vůbec nejvyšší počet dokončených bytů v přepočtu ku změně počtu obyvatel. Pokud jde o počet dobíjecích stanic pro elektromobily, má jich Praha 5 vůbec nejvíce. V části výzkumu, který se zabývá přístupem veřejné správy se Městská část Praha 5 blýskla například v hodnocení webových stránek z pohledu podnikatelů. Ti na nich naleznou v přehledné formě vše potřebné, co potřebují pro rozvoj svého podnikání, komunikaci s veřejnou správou a mnoho dalšího.
Praha 9 se podnikatelsky rozvíjí, Praze 1 zazářila v přístupu veřejné správy
Stříbrná Praha 9 zaznamenává jednu z nejvyšších meziročních změn počtu ekonomických subjektů v rámci celé metropole. Městská část se rychle rozvíjí, svědčí o tom alespoň největší počet dokončených bytů v přepočtu na 1000 obyvatel. V městské části je vysoký počet nabíječek pro elektromobily, vztaženo na počet zde sídlících firem je tento poměr v Praze vůbec největší. Nadprůměrně dopadla Praha 9 rovněž v testu elektronické komunikace, který prostřednictvím fiktivních podnikatelských dotazů ověřuje včasnost a kvalitu odpovědí živnostenských úřadů. Třetí příčku bere Praha 1, a to mimo jiné díky nejvyššímu počtu jak živnostníků, tak i firem v přepočtu na obyvatele. Navíc první městská část zaznamenává nejvyšší meziroční změnu počtu ekonomických subjektů. Skvělého výsledku dosáhla Praha 1 především v přístupu veřejné správy, konkrétně v kvalitě webových stránek i kvalitě elektronické komunikace.
„Nově zvolená zastupitelstva mají jedinečnou příležitost sledovat a porovnávat výsledky své práce jak s minulým vedením, tak i s okolními městy či obcemi. Každoroční srovnávací výzkum Město pro byznys jim ukáže, zda jejich zvolená cesta vede k rozvoji jejich území, zda napomáhá dostatečně rozvoji podnikatelských aktivit a tím i celkové spokojenosti místních občanů. Oceněná města jsou v každém kraji nositeli nových myšlenek, které dokázala přetavit v moderní a život usnadňující projekty. Účastníci našich krajských setkání si je už bez slavnostního vyhlašování regionálních výsledků tohoto výzkumu neumí představit. Řada vítězů a oceněných jsou našimi členy, což nás velmi těší,“ říká předseda Svazu měst a obcí ČR František Lukl.
Srovnávací výzkum Město pro byznys již šestnáctým rokem hodnotí podnikatelský potenciál měst a obcí v České republice. Detailnímu zkoumání jsou podrobena všechna města a obce s rozšířenou působností. Analytici agentury Datank, která za výzkumem stojí po datové stránce, dělí své hodnocení do dvou hlavních kategorií, podnikatelské prostředí a přístup veřejné správy. V rámci výzkumu jsou shrnuty všechny důležité informace a statistická data, která dále rozvíjejí diskuzi o vývoji podnikatelského prostředí v ČR. Pořadí se vyhodnocuje za jednotlivé kraje a také za celou republiku. Vyhlašovatelem výzkumu je týdeník Ekonom, partnerem Stavební skupina VINCI Construction CS a Svaz měst a obcí ČR.
David Pavlát
Celkové pořadí – Město pro byznys 2022 |
1. Praha 5 |
2. Praha 9 |
3. Praha 1 |
4. Praha 10 |
5. Praha 22 |
6. Praha 14 |
7. Praha 12 |
8. Praha 7 |
9. Praha 17 |
10. Praha 4 |
11. Praha 15 |
12. Praha 8 |
13. Praha 19 |
14. Praha 18 |
15. Praha 3 |
16. Praha 2 |
17. Praha 20 |
18. Praha 6 |
19. Praha 13 |
20. Praha 21 |
21. Praha 11 |
22. Praha 16 |
Město pro byznys 2022
Základní informace o výzkumu
Město pro byznys je srovnávací výzkum, který již šestnáctým rokem vyhodnocuje podnikatelské prostředí ve všech obcích s rozšířenou působností v ČR a městských částech Hlavního města Prahy. Vyhlašovatelem výzkumu je týdeník Ekonom. Data vyhodnocuje agentura pro informace a analýzy Datank.
Cílem výzkumu je vytvořit diskusní platformu na téma podpory malého a středního podnikání a poskytnout zpětnou vazbu radnicím.
Metodika hodnocení
Město pro byznys je nejrozsáhlejším výzkumem municipalit v ČR. Srovnává mezi sebou 205 obcí a 22 městských částí Hlavního města Prahy, k čemuž využívá největšího počtu kritérií. Výzkum získává necelých 15 tisíc dat z nezávislých zdrojů, jako jsou Český statistický úřad, Ministerstvo financí ČR, Ministerstvo práce a sociálních věcí ČR, CRIF – Czech Credit Bureau, Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy. Další data se získávají vlastními „mystery testováními“ a vlastními šetřeními.
Metodika hodnocení je založena na vyhodnocení 26 kritérií rozdělených do dvou základních oblastí:
- Podnikatelské prostředí – 16 kritérií
- Přístup veřejné správy – 10 kritérií
1) PODNIKATELSKÉ PROSTŘEDÍ – 16 kritérií (40 % hodnocení)
• podíl podnikatelů (podíl podnikajících fyzických osob v ekonomicky aktivním obyvatelstvu); údaj je za celé ORP; čím vyšší podíl, tím je město hodnoceno lépe
• podíl firem (počet právnických osob na 1000 obyvatel); údaj je za celé ORP; čím vyšší podíl, tím je město hodnoceno lépe
• podíl velkých firem v místním podnikatelském prostředí (podíl firem s více než 250 zaměstnanci na 100 ekonomických subjektů); čím vyšší podíl, tím je město hodnoceno lépe
• počet ekonomických subjektů na obyvatele
• vývoj počtu ekonomických subjektů (meziroční rozdíl počtu ekonomických subjektů); údaj je za celé ORP; čím vyšší změna, tím je město hodnoceno lépe
• index stáří (poměr obyvatel ve věku do 15 let ku obyvatelům nad 65 let); čím mladší populace, tím lépe
• vzdálenost k dálniční síti; údaj se vztahuje jen k hodnocenému městu
• počet uchazečů o zaměstnání na obyvatele (čím více uchazečů, tím lépe)
• počet uchazečů o zaměstnání na obyvatele ve věku 15 až 65 let (čím více uchazečů, tím lépe)
• podíl nezaměstnaných na pracovní síle
• průměrná měsíční mzda; údaj se vztahuje k okresu; čím nižší jsou platy, tím lépe je město hodnoceno
• změna počtu obyvatel (celkový přírůstek obyvatel za rok vztažený na 1000 obyvatel); údaj je za celé ORP; čím vyšší je přírůstek obyvatelstva, tím lépe je město hodnoceno
• počet dokončených bytů na 1000 obyvatel
• počet dokončených bytů ku změně počtu obyvatel
• počet nabíječek na počet firem
• počet dobíjecích stanic pro elektromobily
2) PŘÍSTUP VEŘEJNÉ SPRÁVY – 13 kritérií (60 % hodnocení)
• kapitálové výdaje (výše uznatelných nákladů dotací z EU přepočtená na počet obyvatel); údaj se vztahuje k hodnocenému městu
• výdaje na veřejnou dopravu (roční objem výdajů ze strany obce na veřejnou dopravu – objem vlastních výdajů je v rámci pořádníku ohodnocen dvojnásobkem této sumy); údaj se vztahuje k hodnocenému městu (data dodala společnost CRIF – Czech Credit Bureau)
• výdaje na vzdělávání (data dodala společnost CRIF – Czech Credit Bureau)
• výdaje na bydlení (data dodala společnost CRIF – Czech Credit Bureau)
• výdaje na sociální péči (data dodala společnost CRIF – Czech Credit Bureau)
• výdaje na kulturu (data dodala společnost CRIF – Czech Credit Bureau)
• výdaje na sport (data dodala společnost CRIF – Czech Credit Bureau)
• likvidita; údaj se vztahuje k hodnocenému městu (data dodala společnost CRIF – Czech Credit Bureau)
• dluhová služba / běžné příjmy; údaj se vztahuje k hodnocenému městu dluhová služba / běžné příjmy (data dodala společnost CRIF – Czech Credit Bureau)
• podpora webových stránek (podpora webových stránek z pohledu podnikatelů); hodnocena je jednoduchost a přehlednost; při hodnocení se zohledňuje samostatná sekce pro podnikatele již na domovské internetové stránce obce, odkaz na formuláře z domovské stránky, počet formulářů a to, zda jsou formuláře uloženy ve formátu DOC nebo PDF; do kritéria podpory webových stránek se hodnotí i umístění a rozsah katalogu místních firem, údaj se vztahuje k hodnocenému městu
• test elektronické komunikace (rychlost a kvalita odpovědi); údaj se vztahuje k hodnocenému městu
• úřední hodiny (úřední hodiny MěÚ); údaj se vztahuje k hodnocenému městu; pokud je počet úředních hodin živnostenského odboru vyšší nežli počet úředních hodin pro celý úřad, započítávají se úřední hodiny živnostenského odboru; při hodnocení se zohledňuje i výzva domluvit si schůzku telefonicky mimo úřední hodiny
• počet podnikatelů na počet úředních hodin