21. března společně oslavme Mezinárodní den vůní
Praha 21. února 2023
Vůně dotváří vnímání světa kolem nás, díky nim jsme schopni například poznat blízkou osobu nebo navodit útulnější atmosféru našeho okolního prostředí. Tím ale výčet jejich funkcí, které ovlivňují náš život, nekončí. Právě pro jejich důležitost a bohatou historii si vůně vysloužili i svůj vlastní mezinárodní den, ten připadá každoročně na 21. března. Pokud se i vy chcete k oslavám připojit, inspirujte se širokou paletou voňavých produktů, které jsme pro vás vybírali v outletovém centru Fashion Arena Prague Outlet.
Historie parfémů je rozsáhlá skoro jako samotná existence lidské společnosti. První známky o použití vůní jsou už ve starověkém Egyptě a Mezopotámii. Parfémy se používaly pro ceremoniální účely a využívala je především vysoká společnost i jako důkaz společenského postavení. Prvním doloženým výrobcem parfémů vůbec byla Tapputti, extrakt z květin, olejů a bylin namíchala přibližně okolo druhého století před naším letopočtem.

Vonné tyčinky s difuzérem Orange Bitters, obchod The Cosmetics Company Store, Fashion Arena Prague Outlet, původní cena 3 740 Kč, outletová cena 2 618 Kč. Parfém ESTEE LAUDER, obchod The Cosmetics Company Store, Fashion Arena Prague Outlet, původní cena 2 350 Kč, outletová cena 1 645 Kč. Svíčka Yankee Candle, Fashion Arena Prague Outlet, původní cena 699 Kč, outletová cena 489 Kč. Lampa Berger, obchod Potten & Pannen – Staněk, Fashion Arena Prague Outlet, původní cena 1 375 Kč, outletová cena 999 Kč.
Parfémy hojně využívaly i antické kultury. Řekové i Římané pečlivě dokumentovali proces výroby vonných esencí, proto je možné je znovu vyrobit i dnes. Během náboženských ceremoniálů často používali nejrůznější vůně, kterými doplnili obřad, vonné produkty používali také v lázních. Parfémy a jejich výroba napomohly rozšíření římského impéria. Protože museli Římané dovážet velké množství surovin, navázali mnoho obchodních kontaktů v zahraničí, kam pak expandovali. Po pádu Římské říše se vývoj parfémů a vůní na dlouho zastavil.

Parfém Dolce&Gabbana, obchod Luxury Zone, Fashion Arena Prague Outlet, původní cena 4 019 Kč, outletová cena 2 809 Kč. Vonný sprej Pompelmo, obchod Yankee Candle, Fashion Arena Prague Outlet, původní cena 319 Kč, outletová cena 223 Kč. Parfém BAD BOY – Carolina Herrera, obchod Luxury Zone, Fashion Arena Prague Outlet, původní cena 1 739 Kč, outletová cena 1 209 Kč. Dárkový set CEDAR VIOLET, obchod The Cosmetics Company Store, Fashion Arena Prague Outlet, původní cena 3 100 Kč, outletová cena 2 170 Kč.
Vůně byly nedílnou součástí vývoje i v následujících staletích. Ovšem ne vždy šlo pouze o pozitivní propojení. Během morových epidemií v renesanci například lékaři nosili masky, ve kterých měli vonné rostliny. Věřili v jejich léčebné účinku a ochranu před nákazou. Ve 14. století se začaly objevovat už také vonné esence v tekuté podobě. Itálie se pro vývoj vůní proslavila a z Benátek se stalo centrum parfumérů. Postupem času se tento trend rozšířil po celé Evropě a k jeho rozkvětu přispěla velkou měrou šlechta, která si z vůní vytvořila nový „módní doplněk”. Ten současně pomáhal překrýt zápach způsobený jejich nedostatečnou hygienou.

Svíčka MF. Yankee Candle, Fashion Arena Prague Outlet, původní cena 769 Kč, outletová cena 538 Kč. Difuzér Car, obchod Potten & Pannen – Staněk, Fashion Arena Prague Outlet, původní cena 699 Kč, outletová cena 489 Kč. Travel Aroma difuzér Tchibo, Fashion Arena Prague Outlet, původní cena 499 Kč, outletová cena 349 Kč. Led svíčky Tchibo, Fashion Arena Prague Outlet, původní cena 349 Kč, outletová cena 149 Kč.
Popularita parfémů roste až dodnes. Vůním se věnuje nespočet značek a v posledních dekádách se může svou vůní pochlubit i řada českých i světových celebrit. Výběr je opravdu velký, od nestárnoucích klasik po výrazné módní výstřelky. Výrobci stejně jako v jiných odvětvích reagují na společenské trendy, dnes tak můžete koupit wellness, unisex či sportovní vůně. Čím dál více akcentován je i udržitelný přístup k výrobě, zpracování a získávání přírodních složek.
Na to vše se snaží upozornit Mezinárodní den vůní, jež si připomínáme 31. března. Tento svátek vyhlásila světová organizace The Fragrance Foundation. Zapojují se do něj proslulé značky jako Givenchy či L’oréal, ale i menší výrobci niche vůní. Primárním cílem je oslava parfumářského průmyslu, jeho vzájemné propojení a v neposlední řadě rozšíření obzorů zákazníkům o tomto odvětví.
Martin Šemík