Konec prodeje živých kaprů před Lidlem, v nabídce bude pouze chlazený
Praha 14. prosince 2022
Společnost Lidl si uvědomuje, že její podnikání má vliv na společnost i životní prostředí a přebírá za něj odpovědnost. Před Vánoci se tak rozhodla udělat další krok v oblasti animal welfare a letos poprvé neumožnila prodej živých kaprů před svými prodejnami.
Jak takový stánkový prodej kaprů vypadá, si dokáže vybavit asi každý. Desítky ryb se tísní v kádích s vodou s omezeným prostorem k pohybu. Zájemci si postupně vybírají a odnášejí je domů k přípravě tradiční štědrovečerní večeře. Málokdo si ale dokáže představit, co všechno finálnímu prodeji předchází po výlovu z rybníku.
Jejich cestu blíže popisuje kampaň aktivistů za práva zvířat „Vánoce bez násilí“: Po transportu na sádky kapry čekají zhruba dva měsíce hladovění. Obrovská koncentrace ryb a betonový povrch nádrží kaprům neumožňuje přechod do zimního spánku. Zároveň po celou dobu nedostávají žádné krmivo, což je pro kapry spolu s nemožností odpočinku velmi vysilující. Před Vánoci následuje přemisťování na prodejní stánky. „Každá změna prostředí je pro ryby extrémně stresující a nebezpečná, přitom než se kapr dostane na vánoční stůl, dojde k této změně minimálně 5x. Není proto žádnou výjimkou spatřit v prodejních kádích vyčerpané, nemocné a umírající ryby,“ říká koordinátor kampaně Petr Beneš z organizace Otevři oči.
Společnosti Lidl není tato situace lhostejná, a proto letos poprvé přistoupila ke zrušení prodeje živých kaprů před svými prodejnami. Nejedná se přitom o jednorázovou akci, ale o dlouhodobé rozhodnutí. O kapra na štědrovečerním stole však zákazníci Lidlu nepřijdou. Bude jim i nadále k dispozici v rámci předvánoční nabídky. „Oproti klasickému „stánkovému“ prodeji je celý proces zpracování kaprů pod dohledem veterinární správy, u které je náš dodavatel zaregistrován. Probíhá podle nejpřísnějších norem s vysokými nároky na kontrolu kvality a zpracování, aby byl maximálně bezpečný pro spotřebitele a co nejhumánnější vůči rybám. Veškeré činnosti zajišťuje výhradně odborný personál s mnohaletou praxí,“ doplňuje mluvčí společnosti Lidl Tomáš Myler.
Společnost Lidl vstoupila na český trh v červnu 2003, kdy otevřela prvních 14 prodejen. V současnosti provozuje síť 306 prodejen, které jsou zásobovány 5 logistickými centry. Filozofie prodeje společnosti Lidl je založena na privátních značkách, které tvoří více než 75 % veškerého sortimentu. Kromě nejvyšší kvality za nejlepší cenu oceňují zákazníci prodejen Lidl také pravidelné, tematické týdny s nabídkou potravin a spotřebního zboží, které není součástí stálého sortimentu. Spotřební zboží Lidl nabízí také ve svém internetovém obchodě Lidl-shop. Společnost Lidl se snaží být ve všech oblastech podnikání maximálně odpovědná vůči svému okolí. V rámci společenské odpovědnosti se Lidl dlouhodobě zaměřuje na podporu dětí, pro něž realizuje různé projekty, například sbírku Srdce dětem či v minulých letech výstavbu Rákosníčkových hřišť.
www.instagram.com/lidlcz
www.youtube.com/user/LIDLCeskaRepublika
Tomáš Myler