Školy

Virtuální tržiště: originální dárky od studentů, které moc nestojí

Praha 13. prosince 2022

Nechcete utrácet za dárky? Zkuste nahlédnout do on-line tržiště studentských firem. Jejich produkty jsou „za hubičku“ – přitom kvalitní a ručně vyráběné. Zisky z prodejů navíc mnoho studentských týmů věnuje na charitativní účely, do rozvoje své školy či projektů v regionu.

Letošní Vánoce lidé plánují šetřit. Namísto překotného nakupování si chtějí užívat sváteční atmosféru, tradice a pohodu s rodinou. To vše mohou podpořit maličkosti za pár korun, které potěší blízké i vyzdobí domácnost. Sladké a slané dobroty, ručně zdobené textilie, dekorace, sypané a pečené čaje, diáře, náramky a přívěsky, společenské hry, kosmetika – to vše začínající podnikatelé na středních školách sami vyrábějí a distribuují v programu JA Studentská firma vzdělávací organizace Junior Achievement Czech (JA Czech).

„Program je určen pro druhé a třetí ročníky středních škol, studenti v něm založí vlastní reálnou firmu, kterou pod vedením svého učitele a přiděleného mentora z praxe po celý školní rok budují a rozvíjejí. Dřív si studenti zajišťovali největší odbyt mezi známými a na školních akcích, ale během pandemie se velmi rychle naučili prezentovat své produkty veřejně na sociálních sítích, firemních webech i plnohodnotných e-shopech. Na webu JA Czech jsme proto zřídili virtuální tržiště, kde každá nová firma nabízí svůj jedinečný produkt. Už nyní je možné vybírat z desítek nabídek a přibývat budou jistě i v následujících týdnech a měsících,“ uvedl Martin Smrž, ředitel JA Czech.

Na virtuálním tržišti si mohou zájemci vybírat z nabídky všech nových studentských firem, každý produkt je tu originál. Z tržiště pak vedou odkazy přímo na platformu prodejců-studentů, kde je možné zboží objednat v e-shopu nebo e-mailem. „Vše si studenti zařizují nebo vyrábějí svépomocí a velmi často dokáží zákazníkovi vyjít vstříc v jeho přáních. Některé produkty lze například nechat označit vlastními motivy, věnováním a podobně. Na tržišti je možné vybrat si z přehledného seznamu různorodých nabídek podle kategorie nebo kraje, podpořit tak mladé podnikatele v regionu a dostat se na prodejní kanál konkrétní studentské firmy,“ uvedl Martin Smrž.

Cena za jednotlivé „hand made“ výrobky se pohybuje kolem sta korun. V seznamu je možné nalézt i služby jako například doučování. Každý nákup nakonec podpoří snahu a smysluplnou aktivitu studentů, kteří tradičně v programu JA Studentská firma posílají své zisky dál na dobročinnost. „Prodáváme šumivé bomby do koupele z pečlivě vybraných přírodních materiálů. Naším cílem je zpříjemnit lidem požitek z koupele a pomoci dobré věci, část výdělků pošleme na psí útulky,“ prozradil tým boombombs z Gymnázia a Střední odborné školy Rokycany. Stejný záměr potvrdila také studentská firma z Gymnázia Olgy Havlové v Ostravě-Porubě. „Nabízíme klíčenky ve formě stromečku, které vyrábíme na 3D tiskárnách z recyklovatelného filamentu, jehož základem je kukuřičný škrob. Pořízením našeho stromečku zákazník přispěje na projekt Sázíme Česko 50 procenty z ceny produktu, tedy 40 Kč,“ uvedl tým, který si zvolil název Plantimal.

Mgr. Eliška Crkovská

JA CZECH, www.jaczech.org

JA Czech je obecně prospěšná vzdělávací organizace založená Tomášem Baťou, která již od roku 1992 realizuje na českých školách ucelenou koncepci nadstandardního vzdělávání. Formuje podnikatelské myšlení a finanční gramotnost mladých lidí, propojuje je s lidmi z praxe a pomáhá nastartovat jejich úspěšnou profesní kariéru. Ve spolupráci se školami vytváří příznivé a motivující prostředí pro rozvoj osobních dovedností v rámci podnikatelského vzdělávání studentů i učitelů. Stěžejního projektu JA Studentská firma, se závěrečným veletrhem JA STUDENTSKÁ FIRMA ROKU, se každoročně účastní tisíce středoškoláků.

JUNIOR ACHIEVEMENT, www.juniorachievement.org Junior Achievement je nejstarší vzdělávací organizace na světě s rokem vzniku 1919. Působí ve více než 120 zemích světa. Zároveň byla švýcarskou institucí NGO Advisor vyhlášena jako sedmá nejvlivnější nevládní organizace světa. Do programů JA se každoročně zapojí 11 milionů dětí a studentů ve věku šest

Sdílejte ...