Nápor balíčků před Vánoci narůstá. Zlomový bod bude dle Zaslat.cz Black Friday
Praha, 26. listopadu 2022
Předvánoční období je každoročně nejrušnějším obdobím v balíkové přepravě. V loňském předvánočním období společnost Zaslat.cz přepravila více než 150 tisíc balíčků. A letos očekává ještě vyšší počet zásilek.
- Od poloviny října se výrazně navýšil počet zásilek v systému
- Přetlak a zpoždění se začne projevovat zejména po 25. listopadu – Black Friday
- Jako nejzazší termín odeslání tuzemský zásilek s doručením do Vánoc Zaslat.cz zatím odhaduje 19. prosinec
Od roku 2020, kdy balíkový svět zažil vůbec největší objem zásilek v síti, posílili dopravci nejen technické kapacity svých překladišť. Na Vánoční sezonu v Zaslat připravili kromě krizových scénářů i výrazné posílení služeb. Zaměřili se na rozšíření portfolia i vyšší autonomii zákazníků v objednávkovém procesu. „Ve vánočním obdobní pociťujeme i my enormní nápor na naši zákaznickou péči, zároveň nechceme zanedbávat kvalitu péče. Proto hledáme stále nové způsoby, jak zachovat jednoduchost objednávky, zákazníkovi během ní i v celém procesu přepravy přesto předat všechny potřebné informace. O balení, možných zpoždění i situaci v balíkové síti,” komentuje přípravy na sezónu Miroslav Michalko, ředitel společnosti Zaslat.cz. V letošním roce očekává obdobně rušnou balíkovou sezonu jako před rokem, ovšem s vyšším počtem přepravených balíků v síti Zaslat. Jako klíčový vidí takzvaný Black Friday. “Ten je většinou branou do předvánoční horečky. Pomůže nám lépe odhadovat následující vývoj, jestli se například potvrdí některé predikce ekonomů, že zákazníci letos budou více šetřit, anebo se ekonomická situace na předvánočních prodejích neprojeví,” dodává.
Díky širokému zastoupení dopravců může Zaslat velmi podrobně monitorovat předvánoční situaci a případně uzpůsobit nabídku přepravy. “Vnímáme situaci u jednotlivých dopravců a snažíme se tak naše zákazníky například přesměrovat k tomu partnerovi, který v dané lokalitě splní nejlépe jejich požadavky. Pomocníkem jim může být i náš balíkometr, kterým každý týden poskytujeme ty nejaktuálnější informace, tipy, jak se co nejrychleji připravit na Vánoce, ale i náš odborný odhad, kdy nastane nejzazší termín odeslání balíků s doručením do Vánoc,” doplňuje Michalko. Jako nejzazší termín odeslání balíků po ČR s doručením do Vánoce zatím odhadují specialisté Zaslat.cz 19. prosinec. V zájmu lepšího pokrytí poptávky Zaslat v podzimních měsících výrazně rozšířilo služby, například o sběrná místa. Těch mají aktuálně zákazníci Zaslat k dispozici přes 6 tisíc po celé ČR.
Mezinárodní zásilky začínají nabírat na zpoždění
Za poslední dva roky se balíková přeprava výrazně změnila. „Nelze říci, že by vánoční sezóna začínala třeba od 1. listopadu. Nápor balíků se zvyšuje postupně. Letos jsme měli i poměrně rušný srpen. Od poloviny listopadu už začínáme zaznamenávat drobná zpoždění na velkých překladištích v západní Evropě,“ říká Michalko a dodává: „To většinou spouští lavinový efekt zpoždění i na dalších místech. Doporučujeme proto zákazníkům neotálet se zásilkami do zahraničí.“ Od začátku prosince může zahraniční zásilka putovat místo klasických 3 dnů až týden. Další komplikace může přinést i nevlídné počasí. “Sníh, povětrnostní podmínky i námraza komplikují doručování, je časově náročnější, kurýři nestihnou za jeden den objet všechna místa a proces se opožďuje,” dodává Michalko. Od 10. prosince pak Zaslat doporučuje zákazníkům, kteří chtějí stihnout doručení zásilek do zahraničí do Vánoc, využít expresní služby – dopravci takto označené zásilky upřednostní v rámci třídění na překladištích.
Do kdy nejpozději posílat zásilky?
Podle současných ukazatelů doporučuje Zaslat.cz objednávat přepravu zásilek v předstihu. Obzvláště pokud jde o balíčky do zahraničí. Tam je nejzazší datum 10. prosince. Do okolních států je možné doručit zásilku včas, pokud bude přeprava objednána nejpozději 16. prosince, a v rámci České republiky pak 19. prosince. „Situaci na trhu však pravidelně sledujeme a informujeme o aktualitách každé pondělí na naší facebookové stránce. Registrovaní zákazníci pak budou mít všechny informace od konce listopadu i ve svých účtech a e-mailech,” popisuje Michalko.
Tereza Meredová