Češi chtějí cestovat inflaci navzdory, vybírají si levnější destinace a omezují ostatní výdaje
Praha/Brno, 13. listopadu 2022
- Téměř polovina Čechů hledá levnější způsoby cestování či destinaci
- Téměř 40 % se v zájmu úspor na cestování vzdá návštěv restaurací, ještě větší část (45 %) je ochotna si odpustit nový mobil či počítač
Ačkoliv má inflace vliv na většinu Čechů, cestování jí obětovat nechtějí, jistá opatření však plánují. Zatímco čtvrtina Čechů hodlá cestovat, jak je zvyklá a bez ohledu na vyšší ceny, téměř polovina lidí bude hledat levnější způsoby cestování i levnější destinace nebo si svou dovolenou zkrátí, případně oželí jiné statky, aby si cestování mohli dovolit. Vyplývá to z nejnovějšího průzkumu Kiwi.com provedeného agenturou STEM/MARK v říjnu 2022.
Největší motivací pro cesty do zahraničí je pro většinu Čechů (58 %) poznávání místní kultury a života a jsou pro to ochotni obětovat mnohé. Aby ušetřili na cesty, téměř 40 % lidí je ochotno se vzdát návštěv restaurací a barů, ještě větší část (45 %) by oželela nové technologické vymoženosti, 31 % Čechů hodlá ušetřit tím, že si bude připravovat vlastní oběd do práce, podobná část 28 % chce ušetřit regulací topení.
Rozpočet je klíčový, lidé volí levnější destinace
41 % lidí, kteří se v následujících měsících vydají na cesty, bude vyhledávat levnější destinace, což odpovídá i způsobu, kterým budou lidé destinaci vybírat. Více než polovina dotazovaných uvádí jako hlavní faktor rozhodování právě svůj rozpočet, což je, stejně jako preference levnějších destinací, trend, který se objevuje napříč dalšími zeměmi CEE, včetně Slovenska, Polska, Maďarska Rumunska.
„Dálkové lety, které se v letech 2019-2021 propadly až o 80 %, se letos opět hlásí ke slovu, oproti loňsku je zájem čtyřnásobný. Jde zejména o Čechy oblíbené Thajsko, USA, SAE, Kanadu a Indii. Přes tento pozitivní trend však očekáváme, že konci roku a nadcházející zimě budou dominovat lety na kratší vzdálenosti, a to primárně do Itálie, Velké Británie, Francie, Španělska a Nizozemí,“ říká Eliška Dočkalová, ředitelka zákaznické zkušenosti v Kiwi.com.
*Průzkum vedený výzkumnou agenturou STEM/MARK byl proveden v říjnu 2022 v 5 zemích CEE (Česká republika, Slovensko, Polsko, Maďarsko, Rumunsko). Reprezentativní vzorek v ČR: N= 1012 respondentů (18-59 let), kteří cestovali do zahraničí alespoň dvakrát v posledních 6 letech, metoda: online dotazování.
O Kiwi.com
Kiwi.com je přední travel-tech společností se sídlem v České republice, která celosvětově zaměstnává více než 1500 lidí. Její unikátní algoritmus umožňuje uživatelům kombinovat lety tradičních aerolinek a nízkonákladových leteckých společností v rámci jednoho itineráře. Společnost Kiwi.com každý den uskuteční přes 2 miliard kontrol cen, a pokryje tak 95 procent globální letové nabídky. Zákazníci mají díky Kiwi.com přístup k lepším cenám i trasám, které jiné vyhledávače nemohou nabídnout. Na Kiwi.com se denně odehraje přes 100 milionů vyhledávání a prodá se přes 50 tisíc jízdenek.
Nina Černá