Ekonomika

Geis: Paletový trh a jeho paradox. Proč je použitá paleta dražší než nová?

Praha 20. červenice 2022

I trh s paletami a dalším obalovým materiálem prošel za poslední dva roky náročnou zkouškou. Covid, růst poptávky, uzavírky v Číně, clo na dovoz dřeva z Kanady do USA a tím zvýšená poptávka evropského dřeva za oceánem, válka na Ukrajině, energetická krize a mnohé další události přinesly řadu problémů, kterým musí firmy při shánění palet čelit. Jsou nedostupné, drahé, chybí i materiál na jejich výrobu. Proč je použitá paleta dražší než nová? Jak se situace postupně mění a dojde konečně ke stabilizaci?

Dřevěný obalový a transportní materiál, s.r.o.

V druhém covidovém roce, konkrétně v létě 2021, začala být situace na trhu s paletami poměrně dramatická. Reálně hrozilo, že suroviny pro výrobu palet nebudou dostupné. Napomohl tomu i velký vývoz dřeva do zahraničí. Odborníci na obalový materiál přiznali, že za celou svoji kariéru nikdy takový nedostatek nezažili. Konec 2021 a začátek 2022 byl však optimističtější. S narovnáváním dodavatelsko-odběratelských řetězců přišla i stabilizace paletového trhu. Cena surovin neklesala, ale ani nerostla tak rychle, jako doposud. Materiálu byl dostatek.

Textové pole: Obrázek 2 Normovaná EUR paleta, foto: EPALKonec února byl však bohužel ve znamení začátku války na Ukrajině, která optimistický vývoj scénáře na mnoha trzích opět změnila. Ukrajina a sousední Bělorusko jsou totiž těmi dřevařskými velmocemi, které podstatnou část surovin na paletový trh dodávají.  Cena transportní europalety se tak meziročně více než zdvojnásobila, a to i v situaci, kdy již před rokem byla její cena poměrně vysoká.

I ostatní dřevěné produkty pro transport zboží výrazně podražily – řezivo, OSB desky, překližka a další. Aktuálně je dřevo a výrobky na bázi dřeva nejdražší v historii a každý týden zdražují. Naštěstí je ho však alespoň dostatek.

Loňský nedostatek dřeva na českém trhu měl za následek také to, že se začaly hojně objevovat palety „padělané“ – neodpovídající normě. Většinou právě z Ukrajiny a Běloruska. Tento problém se počátkem války sice eliminoval, nové falešné europalety k nám z východu nepřicházejí, ale ty z loňska jsou u nás samozřejmě i nadále. Falešné europalety nesou různá označení – EUR II. jakosti, nesušená EUR, odlehčená EUR. Takové značení je však proti předpisům. Žádná z palet, která nesplňuje jasně danou normu EUR palety nesmí ve svém názvu toto označení používat.

Velkým problémem jsou i hřebíky, které v paletách tvoří nepostradatelný spojovací materiál. Jejich cena extrémně roste, a hlavně nejsou dostupné. Hřebíky sice tvoří jen nízké jednotky procent z ceny palety, ale bez nich palety vyrobit nelze. Obvykle se dováží z Ukrajiny, Běloruska a Ruska.

Tomáš Körner, vedoucí produktu Obaly Geis CZ + SK, říká: „Geis má dostatečné zásoby všech potřebných surovin a materiálů pro bezproblémové dodávky palet a dřevěného obalového materiálu pro svoje klíčové a dlouhodobé zákazníky. Neustále se na nás navíc obrací další a další klienti, kterým se snažíme vyjít vstříc a naše zdroje neustále doplňovat a navyšovat. Bohužel ne vždy je to možné.“

Tomáš Körner, vedoucí produktu Obaly Geis CZ + SK

Z europalet se jednoduše stalo nedostatkové zboží. Spousta zákazníků byla zvyklá, že v rámci optimalizace nákladů využívala použité EUR palety (A – málo opotřebované, tzv. světlé, B – více opotřebované „tzv. tmavé“). Zcela logicky předpokládali, že použité palety jsou levnější a dostupnější než palety nové. Trh s těmi použitými tedy intenzivně pracoval a jejich cena se zvyšovala. Sezónně tedy, paradoxně, dochází k situacím, kdy dodávka nových palet na trh je cenově na stejné, nebo dokonce nižší úrovni, než tržní cena palet použitých (ve třídě A).

A co bude dál?

Jakákoliv predikce je v dnešní době velice těžká, lépe řečeno nemožná. Jak říká Tomáš Körner: „Vždy se spíše jedná o přání než o seriózní výhled. Můj názor je, že ceny nemohou růst do nekonečna a že se aktuálně nacházíme, případně brzy nacházet budeme, na cenovém vrcholu. Zásadní snížení cen se rozhodně očekávat nedá, ale stabilizace reálná je. V dnešní turbulentní době si však nemůžeme být jisti vůbec ničím a jak jsme již několikrát poznali, zítra nás může překvapit okolnost, o které dnes nemáme ani zdání. Jsem životní optimista, a proto věřím uklidnění a stabilizaci trhu.“

Více informací na: www.geis.cz

Zdroj: komunikační agentura Seteva

Foto: Geis CZ s.r.o.

Dana Samková

Skupina Geis, mezinárodní poskytovatel logistických služeb, má své hlavní sídlo v německém Bad Neustadtu. Její historie se začala odvíjet již v roce 1945, kdy Hans Geis založil dopravní společnost. Ta se během následujících let rozrostla v globální skupinu, kterou celou dobu vlastní a řídí samotná rodina Geis. Dnes zaměstnává přes 6 400 pracovníků a v roce 2021 vygenerovala obrat 1,1974 miliardy EUR, což znamenalo meziroční nárůst o téměř 20 %.
Do skupiny patří společnosti v Německu, Švýcarsku, Lucembursku, Polsku, České republice a na Slovensku. Hlavní oblasti podnikání skupiny Geis jsou Road Services (paletové, kusové a celovozové přepravy), Logistics Services (kontraktní logistika, výroba obalů) a Air+Sea Services (letecké a námořní přepravy, speciální projekty přeprav).
V České republice patří do skupiny Geis firmy Geis CZ s.r.o., Geis CZ Air+Sea s.r.o., Geis Solution CZ s.r.o. a Spedition Feico, spol. s r.o. Na Slovensku je to Geis SK s.r.o. Česko-slovenská část skupiny zajišťuje komplexní logistické služby: kusové, paletové a celovozové přepravy, letecké a námořní přepravy, kontraktní logistiku včetně vývoje a výroby obalů, od jednoduchého skladování až po sofistikované logistické projekty. Zaměstnává více než 1300 pracovníků na 32 pobočkách. V loňském roce společnost Geis CZ oslavila 30 let na českém trhu.

Sdílejte ...