Veletrh JA EXPO odhalil 10 nejlepších studentských firem letošního roku
Praha 14. dubna 2022
Na českých středních školách letos v programu JA Studentská firma vzniklo 256 nových studentských firem. Deset nejlepších, které se představily na soutěžním veletrhu JA EXPO v Praze, se nyní utká v národním finále 19. května o titul STUDENTSKÁ FIRMA ROKU 2022.


Příležitost stát se skutečným byznysmenem tento školní rok opět využilo tisíce středoškoláků. Jejich produkty a služby mají nápad, sociální kontext a obchodní potenciál. Zkušenosti, které v reálném byznysu studenti získají, fungují jako efektivní příprava na pracovní trh. „Mladí lidé jsou v programu kreativní a mají inovativní nápady, po jeho skončení umí vytvořit profesionální loga, weby, e-shopy, prezentace, videa, výroční zprávy i mediální výstupy. Naučí se odpovědnosti, pracovat v týmu i prezentovat se na veřejnosti. Vše si za přispění pedagogů a mentorů z praxe musí řešit sami, od samotného podnikatelského nápadu po jeho realizaci a prodej koncovému zákazníkovi. Víme, že zhruba 28 procent účastníků do pěti let po škole rozjede vlastní podnikání, program ale především posiluje dovednosti a schopnosti, které absolventi využijí v jakémkoli zaměstnání a hodí se i v osobním životě,“ uvedl Martin Smrž, ředitel nevládní organizace Junior Achievement Czech (JA Czech), která vzdělávací program JA Studentská firma organizuje.


Pod vedením svého učitele v září studenti založí reálnou firmu a po osm měsíců se věnují jejímu rozvoji. Na jaře program vrcholí soutěžním veletrhem JA EXPO, kde se suverénní týmy prezentují odborné i laické veřejnosti. 27. ročníku se zúčastnilo se svými prodejními stánky 41 studentských firem. „Zájem o účast na veletrhu je každý rok silná, ale spíš než kvantitu týmů pozorujeme v posledních letech velké zvýšení kvality prezentací. Studenti prokazují ohromnou vůli reagovat na aktuální dění ve společnosti, chovají se udržitelně a svým podnikáním chtějí pomáhat. Při generování zisku myslí na ekologické dopady a samozřejmostí je věnovat část zisku na charitu. Covidové roky také zřetelně posunuly jejich schopnost prodeje on-line – nejméně polovina studentských firem vede své e-shopy a propaguje své produkty na sociálních sítích,“ poukázal Martin Smrž.
Na veletrhu JA EXPO se začátkem dubna studentské firmy poměřily v pěti hlavních a pěti volitelných kategoriích. Jejich vítězové automaticky postupují do národního finále STUDENTSKÉ FIRMY ROKU 2022. Nejlepší studentská firma bude zastupovat Česko v letním evropském finále JA GEN-E v Estonsku.
Top 10 JA Studentských firem letoška:
- Belle – výroba kosmetických výrobků z měsíčku lékařského (Obchodní akademie Prostějov)
- BeSchmexi – prodej oblečení s vlastním nebo zakázkovým designem (Střední škola automobilní a informatiky)
- Booder company – výroba a prodej binderu, který stahuje prsa transgender klukům (Střední průmyslová škola dopravní, Praha)
- Botelo – prodej dekorací vyrobených z nevratných použitých skleněných lahví (Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové)
- Cool hůl – elegantní doplněk či opora – hůl na míru, podle představ zákazníka (Střední škola a vyšší odborná škola umělecká a řemeslná, Praha)
- Eco it – aplikace na třídění odpadu pomocí recyklačních symbolů (SOŠ Hranice)
- Herbaneos – poznání přírody z krásné perspektivy (Obchodní akademie a Střední odborná škola logistická, Opava)
- Královské sezení – podsedáky přizpůsobeny na školní židle (Gymnázium, Kojetín)
- Relivio – motivační a seberealizační zápisník, který majitele povede na cestě za lepším JÁ (Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové)
- Seen – designové reflexní prvky (Gymnázium, Ostrava-Hrabůvka)
Mgr. Eliška Crkovská
O vzdělávacím programu JA Studentská firma
Praktický vzdělávací program pro střední školy JA Studentská firma funguje v České republice už od roku 1992. Studenti v rámci tohoto programu zakládají vlastní skutečnou obchodní společnost, která funguje pod vedením učitele a mentora z praxe. JA Studentská firma umožňuje studentům proniknout do problematiky fungování společnosti od jejího založení přes vedení a rozvoj po potenciální likvidaci. Jedná se o reálnou činnost, nikoliv fiktivní. Studenti se učí nejen všechny nutné administrativní postupy při zakládání firmy, ale i přijímat rozhodnutí nebo zapojit do svého byznysu společenskou odpovědnost. Vedle založení vlastní firmy se mohou účastníci vzdělávacího programu zároveň porovnat s ostatními v soutěžích JA Top Logo, Ja Media Cup nebo závěrečné JA STUDENTSKÁ FIRMA ROKU (první ročník proběhl v roce 1995). Na veletrhu JA EXPO, který se koná každoročně na jaře, mají studentské firmy možnost představit své výrobky a služby široké veřejnosti.
JA CZECH, www.jaczech.org
JA Czech je obecně prospěšná vzdělávací organizace založená Tomášem Baťou, která již od roku 1992 realizuje na českých školách ucelenou koncepci nadstandardního vzdělávání. Formuje podnikatelské myšlení a finanční gramotnost mladých lidí, propojuje je s lidmi z praxe a pomáhá nastartovat jejich úspěšnou profesní kariéru. Ve spolupráci se školami vytváří příznivé a motivující prostředí pro rozvoj osobních dovedností v rámci podnikatelského vzdělávání studentů i učitelů. Stěžejního projektu JA Studentská firma, se závěrečným veletrhem JA STUDENTSKÁ FIRMA ROKU, se každoročně účastní tisíce středoškoláků.
JUNIOR ACHIEVEMENT, www.juniorachievement.org
Junior Achievement je nejstarší vzdělávací organizace na světě s rokem vzniku 1919. Působí ve více než 120 zemích světa. Zároveň byla švýcarskou institucí NGO Advisor vyhlášena jako sedmá nejvlivnější nevládní organizace světa. Do programů JA se každoročně zapojí 11 milionů dětí a studentů ve věku šest až 22 let.