Změny v e-commerce?
Praha 8. dubna 2022
Segment e-commerce v posledních letech nepřetržitě rostl. Změna chování spotřebitelů směrem k pohodlnému nakupování on-line přinesla mimo rychlý rozvoj segmentu i pozitivní změny v technologiích logistických služeb a sofistikaci procesu nákupu. Skokový nárůst e-commerce přišel v souvislosti s koronakrizí, kdy na internetu začali nakupovat i spotřebitelé, kteří doposud váhali, nebo preferovali kamenné prodejny. Nyní se zdá, že po dlouhé době dochází ke změně.

Jaké dopady na e-commerce má současná situace, kdy na evropskou ekonomiku doléhají důsledky covidu v podobě přerušení globálních logistických řetězců, a navíc válečného konfliktu na Ukrajině, jehož důsledky pociťujeme, ale zatím je nedokážeme v plné míře predikovat?
Přinášíme názor Petera Braunfelda, obchodního ředitele skupiny 123kurýr/123kuriér, která poskytuje balíkovou logistiku pro všechny, tedy v oblasti B2B, B2C, D2C a C2C na česko-slovenském území ve vlastní přepravní síti.
Jak se projevuje současná situace na stavu balíkovýchpřeprav pro e-commerce?
Dochází k poklesu obratu?
Musím říct, že došlo skutečně k citelnému poklesu obratu, a to hlavně v segmentech B2B a B2C. V oblasti doručování zásilek z firem na soukromé adresy, které u nás doposud představovalo 70 % z celkového počtu zásilek, se projevuje pokles „nákupní chuti“ obyvatelstva, což je ale očekávaný jev. Lidé nyní nakupují pouze nezbytné věci a jinak jsou šetrní. Po dlouhé době tedy dochází k poklesu přeprav pro e-commerce.
V jakých oblastech, respektive jakého zboží se pokles dotýká?
Nejcitelnější pokles je v drahých komoditách, které neslouží ke každodenní spotřebě. Nicméně citelný pokles je i v segmentu fashion. Na druhou stranu segment C2C, tedy zasílání balíků mezi soukromými osobami, je stabilní. Zde pokles nezaznamenáváme.
Jaký je podle Vás výhled? Jedná se jen o přechodný jev?
Co se týče výhledu na celkový nárůst spotřeby, je možné, že se přiblíží k normálu s nadcházející jarní sezónou a pěkným počasím, což vychází ze zkušenosti a srovnání s předchozími lety. Jak dalece se ale obratově přiblížíme plánovaným číslům, není ze známých příčin nyní predikovatelné.
Víte, aktuální pokles v e-commerce způsobilo více faktorů. Jedním z nich bylo i to, že „díky“ koroně došlo k přehřátí segmentu. Osobně si myslím, že segment ani tak extrémně neklesl, jen se vrátil do své „předkovidové“ úrovně. No a dalším faktorem je určitě geopolitická situace v Evropě a obava obyvatelstva o vlastní stabilitu a budoucnost.
Současnou situaci v přepravních službách jistě negativně ovlivňuje i nestabilní cena pohonných hmot. Jak se projevuje nárůst ceny?
Konkrétně v naší skupině se zatím snažíme ustát tlak na zvyšování cen našich služeb. Faktorů, které jsou proti nám je více. To není pouze cena pohonných hmot, ale i dalších vstupů, respektive režijních nákladů. Do jisté míry můžeme tento tlak absorbovat, ale bohužel ne do nekonečna.
Znamená to, že uvažujete o zdražení služeb?
Prozatím ne. Všechny sazby, které naši klienti platí, jsou aktuálně neměnné. V letošním roce bychom v České republice neradi přistupovali ke zdražování, ačkoliv je to velmi náročné. Situaci určuje do značné míry cena pohonných hmot a my chceme s našimi smluvními dopravci obchodovat opravdu korektně, což znamená velkou finanční zátěž. Ale na český trh jsme vstoupili teprve v loňském roce, a proto chceme našim klientům zachovat dohodnuté ceny, dokud nebudeme opravdu donuceni tlakem navyšování cen vstupních nákladů přistoupit ke korekci.
Zdroj: Komunikační agentura Seteva
Foto: 123kurýr
Více informací na: www.123kuryr.cz
Dana Samková
Společnost 123Kuryr, s.r.o. zahájila svou činnost v České republice na podzim roku 2021. Je dceřinou společností úspěšné slovenské firmy 123Kurier, s.r.o., která provozuje kurýrní službu jako rodinnou firmu se slovenským zázemím a bez účasti zahraničních investorů již od roku 2012. Její hlavní činností bylo původně zejména propojování firemních i soukromých zákazníků s logistickými společnostmi na Slovensku, v České republice a v Maďarsku.
Začátkem roku 2020 majitelé přijali rozhodnutí vytvořit unikátní projekt s vlastní logistickou infrastrukturou se specializací na dopravu balíků do 50 kg pro všechny klienty, kteří se nechtějí vázat smlouvou.
Založením dceřiné společnosti 123Kuryr, s.r.o. rozšířili vlastní přepravní síť na území České republiky a poskytují tak komplexní služby balíkové logistiky ve vysoké kvalitě na celém česko-slovenském území.

