Téměř 95% Čechů má přístup ke kvalitní kohoutkové vodě, přesto stále nakupují vodu balenou
Praha 22. března 2022
22. března již tradičně slavíme Světový den vody – připomínku nepostradatelnosti tohoto základního elementu života na naší planetě, jehož dostupnost bereme jako samozřejmost. V České republice tomuto vnímání nahrává především vysoké pokrytí veřejným vodovodem. Pouhým otočením kohoutku je u nás voda k dispozici pro 94,6 % obyvatelstva. Celosvětově přitom dostupnost upravené vody činí 62 % v městském prostředí a pouhých 44 % v případě venkovské populace.
KVALITA ČESKÉ KOHOUTKOVÉ VODY

Tvrzení o tom, že kvalita balené vody je díky jejímu čerpání ze speciálních zdrojů, jako jsou podzemní prameny, rezervoáry apod., výrazně vyšší, bývá často především součástí prodejní strategie. Přesto ji mnoho z nás stále kupuje. Potvrdili to i návštěvníci pražské Podolské vodárny v rámci dne otevřených dveří 19. března 2022. Z těch, kteří byli ochotní se podělit o své zvyklosti, 62 % potvrdilo, že kupuje balené nápoje (30 % perlivou, 21 % neperlivou vodu a 11 % slazené nápoje). Méně než polovina (38 % dotazovaných) už se rozhodla nápoje v jednorázových PET lahvích nekupovat vůbec.
V ČR je přitom kvalita kohoutkové vody na vysoké úrovni, a navíc se neustále zlepšuje, jak ukazuje celostátní databáze kvality pitné vody (kam se dostávají výsledky všech ze zákona provedených rozborů pitné vody v ČR). „Řada velkých úpraven vody zařadila do technologie další stupeň – filtraci přes granulované aktivní uhlí (GAU), díky němuž se z vody odstraňují další látky a metabolity. Takže dnes je zcela porovnatelná kvalita vody z podzemních a povrchových zdrojů,“ říká Marcela Dvořáková, výkonná ředitelka komunikace společnosti Veolia Česká republika. V pitné vodě se sleduje více než sto parametrů, některé dokonce nad rámec vyhláškou stanovených povinných ukazatelů. Kontrola kvality vody probíhá v akreditovaných laboratořích a přísně je kontrolován i celý proces výroby a distribuce pitné vody. Supervizi provádějí orgány ochrany veřejného zdraví.
OCHRANA ZDROJŮ
Voda pokrývá více než 70 % zemského povrchu, přesto je ta pitná poklad, o který se musíme starat. Podíl sladké vody na celkovém objemu je totiž pouze 2,53 % a se sílícími klimatickými změnami je stále více vnímána i jako strategická surovina. Abychom jí měli vždy dostatek, záleží kromě vhodné hydrologické politiky i na každém z nás. Jednou z hlavních oblastí znečištění vody jsou totiž plasty, které se paradoxně používají k jejímu balení. Přitom poptávka po balené vodě roste především ve vyspělých zemích, kde mají lidé po ruce i vodu kohoutkovou.
Důvodem nákupu balených nápojů bývají samozřejmě i jejich příchutě nebo osvěžující bublinky, které zpestřují pitný režim. „Češi mají perlivé a ochucené nápoje ve velké oblibě,“ říká Michal Panis, produktový manažer značky SodaStream, „přesto se jim společně s námi podařilo opakovaným používáním výrobníků perlivé vody a lahví SodaStream jen v roce 2020 zabránit spotřebě více než 50 milionů jednorázových PET lahví o objemu 1,5 l.“
BALENÁ VERSUS KOHOUTKOVÁ
Pokud jde o chuť, respektive kvalitu balené vody, výrobce za ni ručí během procesu výroby, ale dodržení potřebných, a přitom křehkých zásad během dopravy a skladování u obchodníků už neovlivní. Není-li uchovávána v chladu a chráněna před přímým slunečním světlem, může být její kvalita výrazně ovlivněna. „Procesy probíhající ve vodě balené při nevhodném zacházení okem nepostřehneme, ale na její kvalitu mají velký vliv. Proto doporučujeme konzumovat vodu kohoutkovou, kterou si může každý čerstvě naperlit a dochutit v pohodlí domova,“ vysvětluje Michal Panis a dodává: „Je to snadné, dostupné řešení, které je navíc šetrné k našemu životnímu prostředí.“ V tuto chvíli vlastní výrobník SodaStream každá šestá česká domácnost a nových majitelů každý rok přibývá.
Hedvika Přibová
SodaStream je specialistou na perlivou vodu nachystanou v pohodlí domova bez tahání lahví a jedničkou mezi perlivými vodami co do počtu vypitých litrů. *
Firma se od svého počátku datovaného do roku 1903 soustředí na ucelenou nabídku výrobníků domácí perlivé vody a souvisejícího příslušenství. Jejím cílem je nabídnout příjemný způsob přípravy vlastní perlivé vody v pohodlí domova místo tahání protivných plastových lahví a následného vynášení hromad plastového odpadu. Počtem stisknutí výrobníku si zákazník sám volí výslednou perlivost vody a přidáním čerstvého ovoce má možnost vytvořit lákavé pití bez zbytečných cukrů či sladidel pro sebe i svou rodinu. Litr vlastní domácí perlivé vody přitom vyjde na velmi příznivou cenu 2,57 Kč, takže si za pohodlí nemusí zákazník zbytečně připlácet.
Kromě svého pohodlí navíc používáním každého jednoho výrobníku domácí perlivé vody SodaStream domácnosti ochrání přírodu v průběhu tří let přibližně před 2 500 prázdnými PET lahvemi od nápojů.
Pro další informace a novinky navštivte adresu www.sodastream.cz.
* Zdroj: Porovnání firemních dat s výzkumem trhu balené vody za rok 2014 společnosti Canadean.
Postavu si můžete vytvarovat i doma, stačí mít plán
I když se protipandemická opatření postupně uvolňují, návrat lidí do fitness center je velmi pozvolný – říká fitness trenér a výživový poradce Petr Sedláček. Přestože si podle jeho slov postavu efektivněji vytvarujete „ve fitku“, pokud vám domácí cvičení vyhovuje, není třeba se ho vzdávat. O úspěchu ale rozhoduje dobrý tréninkový plán.
Cvičení ve fitness centru má svoje nesporné výhody, ale zároveň i omezení. Někomu víc vyhovuje sociální kontakt, jiného k výkonům motivuje prostředí či trenér. Mnoho lidí si ale během pandemie zvyklo na domácí pohodu a začali cvičit sami. Pochvalují si především množství času, které ušetří na docházení. Podle odborníka je to vždy lepší než pro sebe nedělat nic. „Pokud jde o tvarování postavy, dobrých výsledků můžete dosáhnout i doma,“ říká P. Sedláček a vysvětluje, že tento přístup je vhodný zejména pro začátečníky. „Svaly potřebují pro svůj růst progresivní přetížení a pro pokročilejšího cvičence je velmi těžké vyvinout toto přetížení v domácích podmínkách. U začátečníků to ale rozhodně možné je.“
Zapomeňte na „zkratky“

S nástupem pandemie se zejména na sociálních sítích rozmohly různé třicetidenní výzvy zaměřené na formování konkrétní partie těla. Odborník ale upozorňuje, že podobné plány mohou v tom lepším případě vyústit do zklamání: „Tyto výzvy zapojují většinou jen jednu svalovou partii, takže pokud chcete zhubnout, je to neefektivní cesta. Navíc na to, aby sval rostl, potřebuje čas na regeneraci, proto je nesmysl posilovat ho každý den. Jestliže ale máte promyšlený třicetidenní tréninkový plán na celé tělo, to je samozřejmě něco jiného,“ říká P. Sedláček a dodává: „Je důležité dodržovat cvičební plán a nejen dělat to, co vás právě napadne. Pokud sami nevíte, jak na to, doporučuji sehnat si tréninkový plán od certifikovaného trenéra.“
V pohodlí domova
Jednoduchou cestu ke krásnější postavě navrhl Petr Sedláček i v praktickém e-booku, podle kterého můžete efektivně tvarovat jednotlivé svalové partie i v domácím prostředí. E-book vznikl ve spolupráci se značkou SodaStream, jejíž filozofií je právě zdravý životní styl a perlivá voda v pohodlí domova. Petr Sedláček patří k jejím dlouholetým ambasadorům. „Při kvalitě pitné vody, jakou má k dispozici téměř 95 % obyvatel České republiky, je zvyk nakupovat vodu zabalenou v jednorázových PET lahvích nejenže zbytečným luxusem, ale i neudržitelným trendem. O to více nás těší, že v průměru každá šestá česká domácnost už používá výrobník SodaStream. Nyní jim k němu přidáváme i praktický tréninkový plán, podle něhož mohou cvičit stejně jednoduše – v pohodlí domova,“ říká Michal Panis, brand manažer značky SodaStream v České republice. E-book si mohou bezplatně stáhnout současní i budoucí uživatelé SodaStream přímo z webové stránky.
Vše máte doma

Vše, co potřebujete, máte doma – to je základní myšlenka domácího tréninkového plánu od Petra Sedláčka. Cviky v e-booku jsou vhodné pro úplné začátečníky i ty pokročilé. Ke každému cviku trenér přiřadil doporučení na počet opakování, která odpovídají různým úrovním fyzické kondice. „Cviky jsou rozdělené do tří sestav, které byste měli odcvičit v jednom dni. Všechny tři sestavy můžete absolvovat najednou, což vám nahradí skoro plnohodnotný trénink ve fitness centru. Pokud nemáte dostatek času nebo jste úplný začátečník, trénink si můžete rozdělit a tři sestavy odcvičit postupně – například ráno, v poledne a podvečer,“ radí dlouholetý trenér. Podle jeho slov byste měli cvičit aspoň třikrát týdně, ideálně ale čtyřikrát. „Ke cvičení nepotřebujete opravdu nic speciálního, maximálně podložku na cvičení. Činky nahradí lahve Fuse s objemem jeden litr, naplněné vodou, určitě z nich ale během cvičení neupíjejte,“ upozorňuje P. Sedláček a přidává i praktickou radu: „Pokud jde o pitný režim, ke cvičení si nachystejte lahev My Only Bottle s objemem 0,6 litru, což je množství, které vám akorát vystačí na všechny tři sestavy.“
Dlouhodobý plán?
Každý cvik v e-booku má doporučený počet opakování v závislosti na tom, zda jste začátečník, mírně pokročilý nebo pokročilý. Náročnost cviků můžete zvýšit přidáním opakování. Po dvou týdnech můžete zvýšit i počet dní a cvičit čtyřikrát týdně – v pondělí, v úterý, ve čtvrtek a v pátek. Zvyšovat lze i zátěž, téměř při každém cviku můžete mít v rukou lahve naplněné vodou. Začněte s menšími a postupně je zaměňte za větší. „E-book můžete používat celoročně, pokud je vaším cílem jen udržování se v kondici. Jestliže ale chcete tělo více tvarovat nebo dosáhnout většího progresu, po osmi týdnech zaměňte cviky aspoň na jeden měsíc. Následně se můžete k původnímu tréninku opět vrátit,“ dodává autor. Kompletní e-book je ke stažení zde.
* Zdroj: Porovnání firemních dat s výzkumem trhu balené vody za rok 2014 společnosti Canadean.