Ekonomika

Přeprava vlastními silami nebo externě? Na co nezapomenout při rozhodování

Praha 24. února 2022

Slibně rozjíždějící se start-upy nebo menší podnikatelé často ani neuvažují o tom, že by mohli využívat služeb externích firem pro přepravu svého zboží nebo komponentů potřebných pro výrobu. Pak je pro ně obvykle překvapením, že si mohou ušetřit starosti i náklady. Aspektů pro volbu interního nebo externího zajištění těchto služeb je však více.

Přeprava křídla ultralehkého letadla

Při rozhodování, zda přepravu outsourcovat, anebo ji řešit interně, je třeba zvážit řadu pro a proti. Někdy není lehké uvědomit si všechny souvislosti, které jsou důležité pro to, abychom se rozhodli správně.

Obchodní ředitel Geis CZ Lukáš Novotný

Lukáš Novotný, obchodní ředitel Geis CZ, která pomáhá s přepravou a skladováním zboží začínajícím firmám i velkým korporacím, k tomu uvádí: „Velmi často se stává, že firmy zpočátku neumí správně vyhodnotit náklady na interní zajištění dopravy, obvykle je podhodnocují.“

Sami se však podívejte na to, co je důležité při rozhodování zvážit:

  1. Zaměření na business

Abyste měli čas a prostor věnovat se pravému jádru vašeho podnikání, outsourcing je ideální volbou. Nepotřebujete žádné nové zdroje nebo kapacity a zůstáváte maximálně flexibilní ve vašem oboru.

Zpozornět by však měly firmy, u kterých hrozí prozrazení know-how.

  • Změny v poptávce a sezónnost

V dnešní době je také velmi důležité myslet na rychlé změny v poptávce, ať už její růst, nebo, bohužel, i pokles. Jak budete reagovat v případě prudké změny v poptávce? Jak se poperete se sezónními výkyvy? Nebude vám chybět nebo naopak přebývat personál a technika?

Jelikož se fixní náklady na dopravu outsourcingem přemění na variabilní, využitím externího dopravce můžete mít o starost méně.

Lukáš Novotný z firmy Geis CZ přibližuje pohled leadera na českém trhu: „Naše kapacity jsou díky rozsáhlé síti poboček, technickému zázemí, technologiím a dalším zdrojům natolik rozsáhlé, že bez problémů dokážeme pokrývat sezónní i jiné nečekané výkyvy. Covid nám v tomto směru přinesl další nové zkušenosti.“

  • Technické a technologické zázemí

Skladové zázemí, vozový park a jeho modernizace, sledování novinek na trhu, špičkové technické vybavení, využívání nejnovějších technologií, optimalizace procesů, riziko výpadku v případě poruchy zařízení nebo vozidla − to vše výrazně ovlivňuje náklady a čas na přepravu jedné zásilky.

Dokážete posoudit, co vše potřebujete a zvládnete zajistit vlastními silami? Kolik vás bude vybrané řešení stát? A kolik by stálo u specializované firmy? Víte, jaký přepravní servis očekává váš zákazník? Dokážete mu ho nabídnout?

  • Personální zajištění

Pohled z hlediska personálu, jeho kvalifikace a kapacity, je velmi podobný, jako je tomu u ostatních zdrojů. Profesionální přepravce dokáže zajistit téměř vše, na co pomyslíte. Rozmyslete si, co konkrétně potřebujete, kolik vás to bude stát a zda je reálné to zvládnout interně.

Kolik pracovníků budete potřebovat? Celý rok/měsíc/týden je poptávka stabilní, nebo musíte řešit výkyvy? Co když někdo onemocní? Má váš zaměstnanec umět zvládat běžnou agendu a k tomu občas zařídí něco ohledně přepravy, nebo se specializuje pouze na přepravu? Umíte si takového zaměstnance udržet, aby poskytoval vašim zákazníkům prvotřídní službu?

  • Možnost rozšíření kapacit

Představte si situaci, kdy se váš business rozjel do nečekaných rozměrů. Jistě máte velkou radost, zároveň na vás čeká spousta nových výzev.

„Přesně v tuto chvíli nás oslovuje nejvíce firem a žádají nás o pomoc s přepravou ať už palet nebo celých vozů, zároveň hledají i nové možnosti skladování. Stále častěji potřebují zařídit třeba celní administrativu nebo řeší, jak zboží balit úsporněji a rychleji“ říká Lukáš Novotný z Geis CZ.

A co nenadálé výzvy? Kvůli krizi v námořní dopravě Geis svým klientům začal nově poskytovat i možnost kamionové přepravy z Číny. Cesta trvá kolem 20 dní, někdy i méně. Když zákazník spěchá, ale nechce se mu vynakládat nemalé prostředky na leteckou přepravu, volí tuto možnost. Dokážete vaše zboží přepravit do Číny nebo zpět sami?

  • Speciální a nestandardní služby

Potřebujete i něco navíc? Umíte si s tím poradit sami, potřebujete konzultaci, nebo přímo poskytnutí odborné služby?

Jde o speciální obalový materiál, nestandardní palety, služby copackagingu, služby s přidanou hodnotou (VAS), dokončovací výrobní práce? Nebo něco jiného? Velcí přepravci jsou obvykle na tyto situace dobře připraveni.

Využívání Google Glass a senzorických rukavic značně urychluje vychystávání zboží

Tomáš Körner, vedoucí produktu Obaly ze společnosti Geis CZ, přibližuje, co vše je možné: „Přeprava křídla ultralehkého letadla do zámoří nebo součást turbíny remorkéru o hmotnosti 56 tun? My si poradíme skutečně se vším.“

Ve světle všech aspektů rozhodování je třeba dobře posoudit celkovou nákladovou náročnost, ale také neekonomická kritéria, jako například administrativní zátěž a možnost jejího zvládání.

U specializovaných firem se často můžete těšit i na spolehlivost a férový vztah. Zásadní jsou však zkušenosti, které jsou tím, co významně urychluje a zlevňuje celý proces. Někdo jiný za vás totiž už mnohokrát vyzkoušel, co funguje a co ne. Jak říká obchodní ředitel společnosti Geis CZ Lukáš Novotný: „Největší hráč na trhu neznamená nutně továrnu s unifikovaným a nepružným produktem či službou. My si naopak na individualizovaném přístupu zakládáme. Nechceme, aby naši klienti byli jen číslem ve skladu. Řešíme vždy to, co potřebují zákazníci, a tomu se plně přizpůsobujeme. S našimi kapacitami to není nic těžkého. Navíc se vždy snažíme zákazníkům i poradit, protože jimi vybrané řešení nemusí být dle našich zkušeností vždy to nejefektivnější.“

Zdroj: komunikační agentura Seteva

Více informací na: www.geis.cz

Dana Samková

O skupině Geis

Skupina Geis má hlavní sídlo v německém Bad Neustadtu. Její historie se začala odvíjet již v roce 1945, kdy Hans Geis založil dopravní společnost. Během své existence se rozvinula v globálního poskytovatele komplexních logistických služeb. Skupinu vlastní a řídí po celou dobu rodina Geis. Dnes zaměstnává kolem 6 100 lidí a v roce 2020 vygeneroval obrat 1,002 miliardy EUR.
Do skupiny patří společnosti v Německu, Švýcarsku, Lucembursku, Polsku, České republice a na Slovensku. Hlavní oblasti podnikání skupiny Geis jsou Road Services (paletové / kusové a celovozové přepravy), Logistics Services (kontraktní logistika, výroba obalů) a Air+Sea Services (letecké a námořní přepravy, speciální projekty přeprav).
V České republice patří do skupiny Geis firmy Geis CZ s.r.o., Geis CZ Air+Sea s.r.o., Geis Solution CZ s.r.o. a Spedition Feico, spol. s r.o. Na Slovensku je to Geis SK s.r.o. Česko-slovenská část skupiny zajišťuje komplexní logistické služby: kusové, paletové a celovozové přepravy, letecké a námořní přepravy, kontraktní logistiku včetně vývoje a výroby obalů, od jednoduchého skladování až po sofistikované logistické projekty. Zaměstnává více než 1500 pracovníků na 35 pobočkách. V loňském roce společnost Geis CZ oslavila 30 let na českém trhu.

Sdílejte ...