Ekonomika

Evropští dodavatelé autodílů lobbingem zdržují dekarbonizační snahy EU

Praha 17. ledna 2022

Koncem minulého týdne vyšel nový report od nezávislého think tanku Influence Map, který odhaluje, že jedněmi z hlavních oponentů snah Evropské unie o dekarbonizaci průmyslu jsou přední evropští dodavatelé autodílů. Influence Map ve své zprávě uvádí, že Evropská asociace dodavatelů autodílů CLEPA a její klíčový člen, největší světový dodavatel autodílů, firma Bosch, aktivně lobbují proti cíli Evropské unie zákazu prodeje nových aut se spalovacími motory do roku 2035.

Členy Evropské asociace dodavatelů autodílů jsou i mnohé firmy působící v České republice, například italský výrobce brzdových systémů Brembo, německý výrobce osvětlovacích systémů OSRAM, či výrobce pneumatik Continental.

I když CLEPA a Bosch veřejně stupňují svou pozitivní klimatickou rétoriku, zároveň neveřejně prosazují oslabení a oddálení schválení klíčových cílů Evropské unie vedoucích k dekarbonizaci dopravy. Konkrétními kroky podlamují snahy EU o dosažení ambicióznějších cílů v letech 2030 a 2035 a propagují „technologicky neutrální“ klimatická opatření, která upřednostňují dlouhodobější užívání spalovacích motorů před elektrifikací dopravy. CLEPA i Bosch totiž dlouhodobě prosazují užívání biopaliv jako cestu, která by udržela spalovací motory déle při životě, a to i po roce 2035, což může oslabit nutnou přísnost klimatických opatření.

„Většina těchto jednání probíhá v zákulisí a stranou zájmu veřejnosti, který se soustředí spíše na postoje velkých automobilek,“ říká analytička Influence Map Karina Dmitriewová.

Zpráva navazuje na investigaci Influence Map z loňského roku, která odhalila protichůdné postoje německých automobilek ke klimatickým cílům Evropské unie. Zatímco Volkswagen čím dál více podporuje nulové emise v roce 2035, BMW lobbuje proti.

Výrobci automobilových dílů lobbují, aby zdrželi snahy EU vedoucí k dekarbonizaci

Jejich úsilí se stupňuje v momentě, kdy EU zvažuje nové standardy emisí CO2.

Klíčoví hráči evropského automobilového průmyslu lobbují, aby zdrželi nebo oslabili snahy Evropské unie vedoucí k dekarbonizaci dopravy. Uvádí to nová analýza think-tanku InfluenceMap. Jejich poslední zpráva je systematickou analýzou klimatického lobbingu často přehlíženého hráče evropského automobilového průmyslu: soustředí se na Evropskou asociaci dodavatelů autodílů CLEPA a jejího klíčového člena, firmu Bosch. Tyto organizace získaly známky D respektive D+ v hodnocení InfluenceMap, které think-tank uděluje na škále A-F podle toho, jak organizace vystupují proti cílům vyplývajícím z Pařížské dohody. Ukazuje to, že ačkoli obě organizace komunikují vzhledem k dlouhodobým klimatickým opatřením pozitivně, co se týče konkrétních opatření nutných k naplnění cílů sedmadvacítky, dělají přesný opak:

  • CLEPA i Bosch Evropskou unii odrazují od cíle nulových emisí vozidel v roce 2035, jelikož může vyvolat ztrátu pracovních míst.
  • Obě organizace propagují „technologicky neutrální“ klimatická opatření, které upřednostňují dlouhodobější užívání aut se spalovacími motory oproti elektrifikaci dopravy.
  • CLEPA i Bosch dlouhodobě apelují na zahrnutí dlouhodobého užívání biopaliv do emisních standardů EU. Jejich snaha by mohla oslabit nutnou přísnost regulací. Nedávné studie zjistily, že jsou spalovací motory poháněné biopalivy oproti elektrickým vozidlům neefektivní, drahé a znečišťují prostředí například oxidy dusíku podobně jako motory poháněné standardními palivy.

Výzkum dále uvádí, jak CLEPA i Bosch přímo ovlivňují úředníky Evropské unie, kteří mají na starost navrhování příslušných klimatických opatření. Jen během minulého roku se zástupci CLEPA setkali sedmkrát se zástupci Evropské komise včetně člena týmu prvního místopředsedy komise Franse Timmermanse. Aktuálně by se přitom v Evropském parlamentu měli zákonodárci zabývat standardy emisí oxidu uhličitého pro nová osobní auta a dodávky.

Analýza uvádí, že úsilí asociace CLEPA a největšího světového výrobce autodílů, firmy Bosch, přímo odporuje trendům, které následují jedny z největších evropských automobilek jako Volkswagen a Volvo. Ty odklon od spalovacích motorů k elektromobilům podporují čím dál víc.

Studie rovněž upozorňuje na nedávné zprávy o roli firmy Bosch v takzvaném skandálu Astongate. V rámci něj se spojily firmy Aston Martin, Honda, McLaren a Bosch, aby metodou tzv. greenwashingu oddálili nástup elektromobilů a kritizovali Evropskou unii za její „fixaci“ na elektromobily.

Analytička InfluenceMap Kalina Dmitriewová uvádí:

„Náš výzkum odhaluje, že snahy o anti-klimatickou lobby pocházejí od často přehlíženého článku v dodavatelském řetězci automobilového průmyslu.“

„Ukazuje, že i když se CLEPA a Bosch tváří, že berou klimatickou změnu vážně, jejich činy ohrožují snahy EU o prosazení opatření, která by skutečně  dekarbonizovala dopravu.“

„Většina těchto jednání probíhá v zákulisí a stranou zájmu veřejnosti, která se soustředí spíše na postoje velkých automobilek.“

„Pokud má být v dekarbonizaci dopravy EU úspěšná, měly by se zapojit všechny články řetězce automobilového průmyslu a jejich kroky by měly být řádně kontrolovány.

Simon Cullen

 InfluenceMap je londýnský think-tank, který poskytuje datové analýzy témat týkajících se klimatické změny a energií investorům, korporacím a médiím. Naše metriky měření vlivu korporací na klimatickou politiku využívají investoři včetně celosvětové iniciativy ClimateAction 100+.

Disclaimer: obsah emailu není veřejným vyjádřením autora emailu ani European Climate Foundation a ani nemůže být v tomto smyslu citován coby zdroj informací. 

Sdílejte ...