Ekonomika

Podle dat společnosti Salesforce se v rámci letošní obchodní akce Cyber Week 2021 globálně prodalo online zboží za rekordních 275 miliard dolarů

Praha 4. prosince 2021

Předvánoční nákupy v USA v prvních třech listopadových týdnech prudce vzrostly, přičemž digitální prodej stoupl meziročně o 10 %. Tržby v týdnu označovaném jako Cyber Week vzrostly o 4 %.

Inflace způsobila prudký nárůst cen sezónního zboží, globálně ceny vzrostly o 5 %, v USA například o 11 %.

Předvánoční zásoby zboží globálně poklesly ve srovnání s rokem 2020 o 5 % kvůli problémům v dodavatelském řetězci.

Společnost Salesforce, nejvýznamnější světový poskytovatel CRM řešení, dnes zveřejnil svou každoroční zprávu o výsledcích kampaně Cyber Week, která analyzuje nákupní data od více než jedné miliardy nakupujících na platformě Salesforce Customer 360 a aktivity v oblasti obchodu, marketingu a služeb (včetně údajů od 24 z 30 nejvýznamnějších amerických online prodejců).  Celkově globální online prodeje v roce 2021 dosáhly historického maxima 275 miliard dolarů, což představuje 2% nárůst oproti roku 2020.

Data ukazují, že vzorce chování v digitálním prostoru utvořené během pandemie hrají významnou roli i při letošních předvánočních nákupech, přičemž na začátku listopadu došlo k výraznému růstu prodeje, za nímž stáli spotřebitelé, kteří se nenechali odradit vyššími cenami, nižšími slevami a omezenými zásobami produktů. Během samotného týdne Cyber Week (23.-29. listopadu) došlo pouze k mírnému růstu, neboť tyto dřívější nákupy otupily tradiční vrchol prodeje.

Nejdůležitější zjištění o nákupech v roce 2021 podle Salesforce

  • Hlavní období digitálních svátečních nákupů skončilo: Vánoční nákupy začaly v plné síle hned na začátku sezóny, kdy spotřebitelé během prvních tří listopadových týdnů utratili 74 miliard dolarů (meziroční nárůst o 10 %) a celosvětově 297 miliard dolarů (meziroční nárůst o 5 %). Během týdenní slevové kampaně nazývané Cyber Week dosáhly tržby v USA 62 miliard dolarů (meziroční nárůst o 4 %) a globální tržby vzrostly meziročně o 2 % na 275 miliard dolarů. Nejsilnějším nákupním dnem v rámci týdne Cyber Week byl černý pátek (celosvětově meziroční nárůst o 2 %, v USA meziročně o 5 %), a to z důvodu rozprostření předvánoční poptávky na celý měsíc listopad.
  • Spotřebitelé nachází vysoké ceny a méně slev: Sváteční inflace spolu s nižšími slevami znamenala, že letos bylo těžší nalézt výhodné nabídky. V průběhu kampaně Cyber Week vzrostla průměrná prodejní cena v porovnání s loňským rokem v USA o 11 % a celosvětově o 5 %. Průměrná výše slev dosáhla 26 % v USA (meziroční pokles o 8 %) a 24 % celosvětově (pokles o 8 %).
  • Předvánoční krize v dodavatelském řetězci omezuje kupujícím výběr dárků: Problémy v dodavatelské řetězci přetrvávající z dřívějška způsobily, že digitální regály nebyly tak dobře zásobené jako v minulých letech. Katalogy produktů (počet prodávaných produktů) se během týdne Cyber Week zmenšily v USA o 6 % a globálně o 5 % v porovnání se stejným obdobím loňského roku.
  • Sváteční inflace vede ke svátečnímu financování: Kvůli vyšším cenám a menší nabídce slev zákazníci častěji volili možnost okamžitého nákupu s odloženou platbou (BNLP). Celosvětově vzrostlo využití tohoto způsobu financování během kampaně Cyber Week meziročně o 29 % (8 % všech objednávek), přičemž celkový objem financovaných objednávek přesáhl 22 miliard dolarů. Na černý pátek bylo 7 % objednávek celosvětově a 4 % objednávek v USA uhrazeno pomocí BNLP.  
  • Spotřebitelé upřednostňují obchody s objednávkou online a vyzvednutím v provozovně: Spotřebitelé i během kampaně Cyber Week upřednostňovali zdraví, bezpečnost, pohodlí a důvěru. Americké obchody nabízející vyzvednutí před provozovnou nebo v provozovně zaznamenaly na černý pátek nárůst tržeb o 50 % oproti prodejcům, kteří takové možnosti předání zboží nenabízejí.

„Zatímco online prodeje v týdnu Cyber Week stagnovaly ve srovnání s nárůstem, který jsme zaznamenali v předvánočním období během pandemie, digitální nakupující výrazně zvýšili tržby v prvních listopadových týdnech a zachovali vysokou základní úroveň pro týden Cyber Week z roku 2020,“ říká Rob Garf, viceprezident a generální ředitel společnosti Salesforce pro oblast maloobchodu. „Spotřebitelé vstoupili do předvánoční sezóny s vědomím problémů v dodavatelském řetězci a inflace a nakupovali brzy. Tím vyhladili výkyv v poptávce, která se jinak obvykle koncentruje do jediného týdne.“

Salesforce je motorem předvánočních nákupů

V letošním roce řešení společnosti Salesforce pomohla maloobchodníkům, jako je Crocs, e.l.f.Cosmetics a řadě dalších po celém světě intenzivněji využívat digitální kanály, protože pandemie nadále tlačí spotřebitele k online nákupům.  Obchodníci, kteří využívají řešení Salesforce, zaznamenali rekordní začátek vánoční sezóny s více než 100 milionů objednávek za listopad. Vzhledem k tomu, že spotřebitelé i nadále nakupují online, je poskytování rychlých, snadných a personalizovaných digitálních zkušeností důležitější než kdy dříve. Umožňují to řešení:

  • Einstein: Umělá inteligence nadále významným způsobem ovlivňuje způsob, jakým spotřebitelé nakupují. Nakupující během týdne Cyber Week reagovali na 73,6 milionu doporučení produktů poskytnutých umělou inteligencí „Einstein“.
  • Commerce Cloud: Celosvětové tržby z digitálního prodeje s využitím platformy Commerce Cloud vzrostly na Den díkůvzdání meziročně o 4 %, na Černý pátek o 7 % a na Cyber Monday o 9 %.
  • Marketing Cloud: Globální marketingová komunikace vzrostla v průběhu týdne Cyber Week meziročně o 34 %, kdy počet odeslaných zpráv dosáhl 40 miliard. Počet mobilních push zpráv vzrostl o 114 % a množství e-mailů se meziročně zvýšilo o 25 %.
  • Service Cloud: Objem hovorů zákaznické podpory během týdne Cyber Week meziročně vzrostl o 39 %.  Počet vytvořených servisních požadavků stoupl meziročně o 38 %. Zahájeno bylo více než 5,3 milionu relací konverzačních robotů.

Další informace:

  • Na stránce Holiday Insights Hub naleznete podrobnější statistiky v rámci jednotlivých regionů.

Metodika výzkumu Salesforce Holiday Insights and Predictions 2021

Salesforce provádí výzkum, jehož cílem pomáhat maloobchodníkům a výrobcům vyhodnocovat a porovnávat prodeje ve svátečním období. Analyzuje agregovaná data a získává z nich důležité poznatky o aktivitě více než miliardy nakupujících ve více než 54 zemích světa. Využívá k tomu údaje od subjektů využívajících platformy Commerce Cloud, Marketing Cloud a Service Cloud. Soubor dat o svátečních nákupech zahrnuje 24 z 30 největších amerických online prodejců podle žebříku Digital Commerce 360 pro rok 2021 a využívá veřejně dostupné zdroje dat třetích stran.

Aby se digitální obchod kvalifikoval pro zařazení do analýzy, musí za zkoumané období, tj. od 1. října 2019 do 29. listopadu 2021, vykazovat prodej a splňovat požadavek na minimální měsíční návštěvnost. Konzistentnost výpočtů pomáhají zajistit dodatečná opatření pro hygienu dat.

Predikce společnosti Salesforce pro sváteční období nevypovídají o její provozní výkonnosti ani o jejích vykazovaných finančních ukazatelích, včetně růstu hrubé hodnoty prodeje (GMV) a srovnatelného růstu GMV u zákazníků.

O společnosti Salesforce:

Salesforce, světový lídr v oblasti CRM, umožňuje společnostem spojit se se svými zákazníky zcela novým způsobem. Nezveřejněné služby nebo funkce uvedené v této nebo jiných tiskových zprávách a veřejných prohlášeních nemusí být aktuálně k dispozici a nemusí být nabídnuty včas, popřípadě vůbec. Zákazníci, kteří si zakoupí aplikace Salesforce, se musí o svém nákupu rozhodovat na základě funkcí, které jsou aktuálně k dispozici. Hlavní sídlo společnosti se nachází v San Franciscu, své pobočky má ale také v Evropě a Asii. Na newyorské burze společnost obchoduje pod symbolem „CRM“ (NYSE: CRM). Více informací naleznete na: www.salesforce.com.

Novinky o Salesforce můžete sledovat na našem twitterovém účtu a blogu:

EU Blog: https://www.salesforce.com/eu/blog

Twitter (the global account): https://twitter.com/salesforce

Marcela Vylitová, Fabián Gradolph

Sdílejte ...