Globální průzkum společnosti Epson odhalil nedostatečné povědomí o klimatické situaci – 46 % respondentů věří, že se během jejich života lidstvu podaří klimatickou krizi odvrátit
Praha 16. září 2021
50 dní před listopadovou konferencí COP 26 ve Velké Británii oznámila společnost Epson výsledky průzkumu s názvem Climate Reality Barometer, který se týká klimatických změn. Výzkum společnosti Epson odhaluje potenciálně nebezpečný rozdíl mezi skutečnou klimatickou situací a tím, jak lidé její katastrofické následky vnímají. Průzkum zachycuje globální zkušenosti a názory na klimatické změny od 15 264 spotřebitelů v Asii, Evropě, Severní a Jižní Americe.
Cílem průzkumu, který může být užitečný během diskuzí v rámci konference COP 26, je zvýšit informovanost veřejnosti o dopadech klimatických změn, ovlivnit zásadní obchodní rozhodnutí a lépe informovat ty, kdo mají rozhodovací pravomoci.
Nedostatečné povědomí o klimatické situaci: Optimismus versus důkazy
Průzkumu se zúčastnili respondenti z Austrálie, Brazílie, Číny, Francie, Německa, Indie, Indonésie, Itálie, Japonska, Singapuru, Jižní Koreje, Španělska, Tchaj-wanu, Velké Británie a USA. Když byli dotázáni, zda je podle nich možné klimatickou krizi během jejich života odvrátit, téměř polovina respondentů (46 %) uvedla, že jsou v tomto ohledu „velmi“ nebo „poměrně“ optimističtí. To je výrazně více než pouhých 27 % respondentů, kteří jsou „velmi“ nebo „poměrně“ pesimističtí.
Mezi nejčastější důvody pro zmiňovaný optimismus patří rostoucí informovanost veřejnosti o změně klimatu (32 %), vědecká a technologická řešení (28 %) a posun směrem k obnovitelným energiím (19 %). Celosvětově 5 % respondentů nevěří, že klimatická krize vůbec existuje. Na seznamu respondentů, kteří krizi popírají, vede USA (11 %), Německo (7 %) a Velká Británie (6 %).
Mezivládní panel pro změnu klimatu (IPCC) uvádí, že odvrácení některých člověkem způsobených změn klimatu muže trvat i několik tisíciletí, a vzhledem k množství globálních jevů – včetně nejteplejšího července, který byl kdy zaznamenán, divokých požárů v Evropě, Severní Americe a Asii a záplav v Číně, Kolumbii a Německu – zjištění průzkumu společnosti Epson naznačují, že optimismus vítězí nad důkazy a informovaností o alarmující klimatické krizi.
Henning Ohlsson, ředitel pro udržitelnost, Epson Europe, dodal: „Současná klimatická krize se zhoršuje před našima očima. Značnou obavou je, že mnoho lidí její existenci nerozpoznává nebo dokonce aktivně popírá. Jedná se o výzvu pro všechny – vlády, firmy i jednotlivce – aby v tomto ohledu spolupracovali, aby v rámci konference COP 26 došlo k novým rozhodnutím a aby konference byla inspirací k dalším krokům s cílem zmírnit klimatické změny.“
Střet s realitou: porozumění versus akce
Průzkum naznačuje, že důvodem k optimismu může být to, že lidé s klimatickou změnou nejsou zcela seznámeni, a neuvědomují si proto její rozsah. Zhruba tři čtvrtiny respondentů si uvědomuje souvislost mezi klimatickou změnou a rostoucími globálními teplotami (77 %), extrémním počasím (74 %) a ničivými požáry (73 %). Oproti tomu v souvislosti s jevy, jako je hladomor (57 %), hromadná migrace (55 %) a nadměrný výskyt hmyzu (51 %), klesá informovanost na polovinu. Můžeme zaznamenat výrazné rozdíly mezi jednotlivými regiony – například informovanost týkající se hladomoru je nejvyšší v Tchaj-wanu (72 %) a nejhorší v USA (44 %).
Podle mnoha respondentů by za boj s klimatickou krizí měl být odpovědný stát a průmyslové podniky. Více než jeden ze čtyř (27 %) respondentů považuje za „nejvíce odpovědnou“ vládu a 18 % respondentů odpovědnost přisuzuje podnikům. Téměř 18 % respondentů si uvědomuje svou vlastní osobní odpovědnost – Indonésie zaznamenává nejvyšší (30 %), zatímco Čína a Německo nejnižší úroveň osobní odpovědnosti (obě země 11 %). Pozitivní však je, že největší počet respondentů se domnívá, že by tato odpovědnost měla být kolektivní (31 %).
Zatímco lidé jsou v rámci boje proti klimatické krizi ochotni přivítat změny životního stylu, někteří z nich reagují příliš pomalu. Na základě průzkumu je 65 % respondentů připraveno (již tak činí, nebo plánuje) omezit soukromé i služební cesty – ale pouze 40 % tak prozatím učinilo. 68 % respondentů souhlasí s kompletním přechodem na elektromobily – ale pouze 16 % si elektromobil pořídilo. A 58 % respondentů je připraveno přejít na rostlinnou stravu – ale pouze 27 % jsou vegani. Dokonce i při relativně jednoduchých rozhodnutích, jako je bojkotování neudržitelných značek, s čímž souhlasí 63 % respondentů, ale pouze 29 % už své nákupní návyky změnilo.
Realita pro firmy – je na čase jednat
Průzkum Climate Reality Barometer naznačuje, že pro mnoho lidí zůstává klimatická krize něčím, co se jich netýká. Průzkum totiž poukazuje na to, že pouze 14 % respondentů považuje velké podniky za nejvíce odpovědné za řešení klimatické krize. V případě malých podniků jsou to pouze 3 % (méně než 5 % odpůrců změny klimatu). Průzkum také napovídá o tom, že nyní je čas, aby se společnosti všech velikostí ujaly větší odpovědnosti.
Společnosti mohou podpořit další podniky a spotřebitele prostřednictvím inovativních řešení podporujících udržitelnost. Ve společnosti Epson se například jedná o iniciativy ke snížení dopadu zákazníka pomocí energeticky účinné technologie tisku Heat-Free a výzkum a vývoj v oblasti environmentálních technologií, jako jsou (neplastové) materiály na přírodní bázi.
Kromě poskytování inovativních produktů a materiálů mohou mít podniky výrazný vliv prostřednictvím propagace a klimatické odpovědnosti a odpovídajícího obchodního chování. Společnost Epson takové jednání prosazuje tím, že přechází na 100% obnovitelnou elektřinu a zapojuje se do iniciativ, jako je projekt obnovitelných energií RE100. Zároveň pracuje na udržitelném cyklu zdrojů tím, že podporuje recyklaci a opětovné použití produktů a zapojuje se do vysoce efektivních partnerství, jako je spolupráce s organizací National Geographic s cílem chránit permafrost.
Yasunori Ogava, globální prezident společnosti Epson, k tomu říká: „Náš průzkum poukázal na nedostatečné povědomí o klimatické situaci. Ukazuje se, že informovanost, společně s náležitým jednáním, budou pro řešení krize nezbytně důležité aspekty. Cílem společnosti Epson je poskytnout potřebné informace a technologie – ze strany naší společnosti, dalších podniků a spotřebitelů – a jejích pomocí dosáhnout výrazných změn. Udržitelnost je pro náš obchodní plán zásadní a podporují ji významné zdroje. Víme, že nás čeká dlouhá cesta. Věříme však, že můžeme úspěšně budovat lepší budoucnost.“
Renáta Dihlová, Lucie Brochová
O společnosti Epson
Epson je přední světový dodavatel technologií, který spoluvytváří udržitelné prostředí a přispívá k rozvoji komunit. Využívá k tomu efektivní, kompaktní a přesnou techniku a digitální technologie propojující lidi, věci a informace. Společnost se zaměřuje na řešení společenských otázek prostřednictvím inovací v oblasti domácího a firemního tisku, komerčního a průmyslového tisku, výroby a v oblasti vizualizace a životního stylu. Do roku 2050 společnost Epson dosáhne uhlíkové neutrality a eliminuje používání vyčerpatelných podzemních zdrojů, jako jsou ropa a kovy. Skupina Epson má celosvětovou působnost, je řízená japonskou společností Seiko Epson Corporation a generuje každoroční prodeje v hodnotě okolo 1 bilionu japonských jenů.
Environmentální vize 2050 – http://eco.epson.com/