Ekonomika

Jak udržet ve firmě v tajnosti, že hledám novou práci?

Praha 3. července 2021

Snad každý již zažil v průběhu kariéry situaci, kdy dospěl k názoru, že současná pozice již nenabízí prostor k rozvoji a dalšímu vzdělávání. V tento okamžik je čas jít dál a začít hledat novou pracovní výzvu.

„Změna práce by vždy měla přijít ze správného důvodu. Pokud svou práci dlouhodobě neděláte s nadšením a původním zápalem a nemůžete se dočkat konce pracovní doby, nastal čas na změnu. Když jste v zásadě ve společnosti spokojení, ale ztratili jste motivaci na současné pozici, v takovém případě je lepší nejdříve zjistit, zda je ve firmě jiná příležitost, která by vám vyhovovala lépe,“ doporučuje Kristýna Králová z mezinárodní personálně poradenské společnosti HAYS a dodává:  „Ke změně pracovního místa v současné době přistupují lidé mnohem zodpovědněji. Pečlivě posuzují potenciálního zaměstnavatele, jeho ekonomickou stabilitu a mají tendenci upřednostňovat obory, které nebyly koronavirovou krizí příliš zasaženy.“

K situacím, kdy se zaměstnavatel dozví, že si zaměstnanec hledá novou práci, a to ještě dříve, než má novou pracovní nabídku potvrzenou, dochází často. A je to skutečně nepříjemné pro obě strany. Níže přinášíme 10 tipů, jak hledání nové práce udržet v tajnosti a neohrozit přitom své současné zaměstnání.

1. Diskrétnost

Hledání nové práce je vaše soukromá záležitost. Přestože svým kolegům důvěřujete a některé z nich třeba považujete za přátele, svěřit se jim se svými plány přináší velké riziko.

Mějte na paměti, že se nemusí jednat o zlý úmysl, ale lidé spolu hovoří, a když se kolega na kávě s ostatními prořekne, může se taková informace velmi rychle rozšířit. Nesvěřujte se proto kolegům se svými plány do doby, než budete mít v novém působišti potvrzené datum nástupu. Váš odchod byste nejdříve měli oznámit svému přímému nadřízenému a až následně členům vašeho týmu.

O diskrétnost požádejte i personalisty, se kterými se budete potkávat. Uvědomte je o skutečnosti, že v tuto chvíli je proces hledání nového uplatnění důvěrný a byli byste rádi, aby to tak zůstalo i nadále.

2. Zkontrolujte si své kontaktní údaje

Znovu zkontrolujte kontaktní údaje, které jsou uvedeny ve vašem životopisu. Místo své pracovní e-mailové adresy používejte profesionálně pojmenovaný osobní účet, nevyužívejte ani pracovní telefonní číslo.

3. Hledejte práci ve svém volném čase

Odpovědět na email nebo textovou zprávu během přestávky v práci je jedna věc, ale nehledejte aktivně novou práci během pracovní doby. Je to neprofesionální a může na vás být poznat, že hledáte jinde. Nepoužívejte tedy své pracovní vybavení k aktualizaci životopisu, registraci do personálně-poradenských společností a přijímání upozornění na nová pracovní místa, neukládejte svůj životopis na sdílené disky ani do svého pracovního počítače.

4. Pohovory oddělujte od času, který máte trávit prací

Je lepší si organizovat pracovní pohovory ve svém volném čase – naplánujte si je po pracovní době nebo si raději vezměte den volna. Je to nejen zdvořilé k vašemu současnému zaměstnavateli, ale také tento postup eliminuje stres, kterému se v tomto případě vystavujete. Pokud budete docházet na pohovory v pracovní době, může vás znervóznit obava v případě, že se pohovor časově protáhne, popřípadě že na to někdo přijde. To může negativně ovlivnit i váš výkon na pohovoru. Zároveň tak ukážete svůj respekt a úctu ke společnosti, kde jste stále zaměstnáni.

5. Dávejte si pozor na to, jak se prezentujete na sociálních sítích

Při používání sociálních sítí nesdílejte žádné aktualizace ani příběhy, které se vztahují k vašemu hledání zaměstnání. Je to sice zřejmé, ale toto je jedna z klíčových oblastí, kde lidé chybují. Proto si na toto dávejte pozor a aktualizujte si ochranu soukromí v nastavení konkrétní sociální sítě.

6. Snažte se nepolevit ve svém pracovním výkonu

Pokles pracovního výkonu je jasným znamením, že vaše mysl je již úplně jinde a vy chcete z vašeho současného místa odejít. Snažte se proto nepolevit ve své pracovní morálce a dodávejte v pořádku a včas veškerou agendu, která se od vás očekává, dokud nebudete připraveni oznámit nadřízenému své plány.

7. Aktualizujte nastavení LinkedIn

Pozornost věnujte také nastavení vašeho profilu na LinkedIn. Vaše síť by neměla vidět, pokud si do profilu přidáte něco nového. Příval aktualizací a přidávání nových kontaktů by mohl vzbudit podezření u vašeho zaměstnavatele. Většina lidí začne „šperkovat“ svůj profil, když plánuje hledání zaměstnání, proto se jeho aktualizacím věnujte průběžně. Pokud jste stále zaměstnáni, nenastavujte si status, že jste otevřeni novým příležitostem.

8. Nezveřejňujte referenční kontakty

Uchovávejte své referenční údaje skryté, dokud neobdržíte nabídku. Zabráníte tak tomu, že bude váš zaměstnavatel kontaktován příliš brzy v průběhu výběrového řízení a naneštěstí ještě předtím, než jste si s ním stihli promluvit. Pokud váš nový potenciální zaměstnavatel trvá na ověření referencí před poskytnutím nabídky pozice, nabídněte referenci z předchozího zaměstnání a vysvětlete svou aktuální situaci.

9. Pozor na dress-code

Chodíte do práce běžně spíše neformálně oblečeni? Pokud z ničeho nic dorazíte v obleku či kostýmku, vzbudíte pozornost. Naplánujte si proto dobře termín pohovoru, abyste se pohodlně stihli převléct.

10. Pracujete z domova?

Nakolik se zdá hledání nové práce při práci z domova jednodušší ( a skutečně i je), i tak je potřeba výše zmíněná pravidla mít v patrnosti. Ani v tomto případě nepoužívejte ke hledání pracovní vybavení, neorganizujte si online pohovory přes firemní komunikační nástroje. Tyto schůzky by měly probíhat před či po pracovní době, popřípadě v obědové přestávce. Nezapomínejte výše zmíněný respekt a úctu ke stávajícímu zaměstnavateli, které od vás bude očekávat i zaměstnavatel budoucí.

Jitka Novotná, Kristýna Králová                        

O Hays

Hays plc („Skupina”) je přední světová společnost v získávání specialistů. Skupina je expertem v náboru kvalifikovaných, profesionálních a odborných lidí po celém světě, je leaderem na trhu ve Velké Británii a Austrálii a jedním z leaderů na trhu v kontinentální Evropě, Latinské Americe a Asii. Skupina působí v soukromém i veřejném sektoru, zabývá se vyhledáváním kandidátů na stálý i dočasný pracovní poměr i smluvními pozicemi. K 30. červnu 2020 má Skupina 10,400 zaměstnanců pracujících ve 266 kancelářích v 33 zemích a ve 20 specializacích. Finanční rok končící k 30. červnu 2020 vykazuje tyto výsledky:

  • Skupina vykázala čistou provizi 966,2 milionů britských liber a provozní zisk (položky podléhající výjimce) 135,0 milionů liber;
  • Skupina umístila kolem 66 tisíc uchazečů do trvalých pracovních míst a kolem 235 tisíc lidí do dočasných pozic;
  • 17 % z čistých provizí Skupiny bylo vygenerováno v Austrálii a na Novém Zélandu, 26% v Německu, 23% ve Velké Británii a Irsku a 34% ve zbytku světa.
  • Segment dočasného umístění představoval 59 % z čistých provizí a segment trvalého umístění představoval 41 % z čistých provizí;
  • Hays působí v těchto zemích: Austrálie, Belgie, Brazílie, Česká republika, Čína, Dánsko, Francie, Chile, Indie, Irsko, Itálie, Japonsko, Kanada, Kolumbie, Lucembursko, Maďarsko, Malajsie, Mexiko, Německo, Nizozemí, Nový Zéland, Polsko, Portugalsko, Rakousko, Rumunsko, Rusko, Singapur, Spojené Arabské Emiráty, Spojené Státy Americké, Španělsko, Švédsko, Švýcarsko a Velká Británie.
Sdílejte ...