Praha 6 odmítla schválit pořízení klimatického plánu, dopravní nouze prý ale trvá
Praha 25. června 2021
Praha 6 odmítla schválit pořízení klimatického plánu. Zastupitelé za Zelené usilovali, aby Praha 6 snižila emise CO2 o 45 % oproti úrovni z roku 2010. Předložili návrhy na sérii opatření, která by vedla k zajištění závazku. Zastupitelé z TOP 09, ODS a KDU-ČSL nicméně odmítli takový návrh zařadit na program jednání.
Zastupitel Petr Palacký k tomu uvádí: „Klimatická změna je tak závažné téma, že si ji už patrně žádná politická strana nedovolí ignorovat. Je ovšem zásadní rozdíl mezi líbivými gesty, která možná přinášejí politické body, podstatu situace však neřeší. Šestkoví politici z ODS, TOP 09 a KDU-ČSL se rádi fotí před chmelovými stěnami na Kulaťáku nebo pítky. O to víc mě mrzí, že naši snahu, aby městská část celou věc řešila po vzoru hlavního města systémově, představitelé těchto stran odmítli. Naši snahu ovšem nevzdáváme!“
V červnu 2019 vyhlásila Praha 6 na návrh TOP 09, Zelených a Pirátů stav klimatického ohrožení. Na tomtéž zasedání vyhlásila tzv. stav dopravní nouze. Nyní radniční koalice prohlásila, že dopravní nouze i nadále trvá, provést konkrétní opatření v oblasti klimatického ohrožení nicméně odmítla.
Zelení navrhovali:
- podporu udržitelné mobility především v podobě veřejné, pěší, cyklo a multimodální dopravy s cílem snížit uhlíkovou stopu pocházející z IAD;
- využití ekonomického potenciálu úspor energie a instalací OZE na budovách ve svěřené správě městské části a ve vlastnictví městské společnosti SNEO, a.s. (s metodickou podporou odboru energetického manažera MHMP, dotační podporou a s využitím EPC metody);
- zavedení technické podpory pro občany a organizace za účelem usnadnění přípravy a snížení nákladovosti opatření snižujících uhlíkovou stopu města (např. bezplatným vypracováním žádostí o podporu z dostupných dotačních titulů, odpuštění poplatků vůči městské části související s energetickými úsporami apod.);
- aktivní roli městské části při prosazování nové výstavby s uhlíkově neutrální bilancí a realizované dle motta „město krátkých vzdáleností“;
- podporu pro výměnu kotlů na uhlí za kotle na zemní plyn a tepelná čerpadla a výměnu zdrojů tepla na zemní plyn běžného typu za účinnější (kondenzační kotle anebo plynová či hybridní tepelná čerpadla);
- rozvíjení carsharingu aj. bezemisních dopravních služeb;
- tvorbu nových vodních ploch, mokřadů, říčních a potočních niv na území městské části;
- vytvoření Standardů hospodaření s dešťovou vodou – upřednostnění přírodě blízkých řešení pro zpomalení či zadržení srážkových vod, jejich využití pro zálivku zeleně; postupnou přeměnu zpevněných nepropustných ploch na plochy s propustným povrchem;
- adaptační opatření na budovách (zelené střechy v kombinaci s instalací obnovitelných zdrojů energie, výsadba vertikální zeleně a zelených fasád) včetně dotační podpory pro budovy ve vlastnictví třetích osob.
Více informací o našem návrhu včetně textu usnesení najdete na našem webu a Facebooku.
Petr Palacký