Ekonomika

Zaslat.cz má za sebou první rok v Africe. Chystá se znovu expandovat

Praha, 14. června 2021

Česká logistická firma Zaslat.cz začala působit v Jižní Africe před více než rokem. Na tamním trhu funguje pod názvem Parcelspot. Podle ředitele Zaslat.cz Miroslava Michalka začíná na jihoafrickém trhu stoupat poptávka po e-commerce. Ta je zde podle něj oproti českému trhu o pět až sedm let pozadu. Právě na ni nyní firma zaměřuje svůj marketing. Zapojit chce menší i větší e-shopová řešení. Současně ji zde, ale trápí základní „africké problémy“ jako je místní slabá logistická informovanost, neúplné databáze dopravců či doprava do chudších čtvrtí velkoměst.

Parcelspot spustil testovací provoz v Jihoafrické republice na přelomu let 2019 a 2020. Plně aktivní je nyní 13 měsíců. Podle Miroslava Michalka je africký trh náročnější, než odhadovala původní analýza: „V JAR zatím musíme překonávat řadu “procesních nemocí”, takže nemůžeme naplno spustit marketing. Stále s partnery pracujeme na tom, abychom služby dostali na úroveň, která je pro nás ta minimální akceptovatelná.“

Do chudinských čtvrtí kurýři nejezdí

Problémů, které jsou momentálně výzvou pro hledání nových řešení je na místním trhu poměrně mnoho. Především je zde slabá procesní informovanost napříč celým logistickým cyklem. „Celé to stojí a padá na tom, že Jihoafrická republika je hodně rurální. Funguje zde především doprava mezi velkými městy, téměř všechny balíky jsou tak přepravovány letecky,“ doplňuje Michalko.

Problém je s doručováním do menších venkovských oblastí. To v JAR probíhá třeba jen dvakrát týdně a navíc nepravidelně, proto je obtížné garantovat takovou rychlost doručení, která je pro firmu běžným standardem. Na to navazuje i sociální nerovnost. Ve městě vznikají takzvané townshipy neboli chudinské čtvrti. Kurýři sem nejezdí vůbec nebo za příplatek. Případně doručují do místních komunitních center, a nikoliv na adresu. „Dopravci nemají jasné databáze, ze kterých by bylo možné vycházet. Z toho plynou problémy, nesedí plánované náklady s těmi reálnými,“ říká Michalko.

Produkt Parcelspot aktuálně funguje, ale zatím není plně připraven na rozšiřování dalších segmentů. Firmě se nicméně nyní daří přepravovat kritický objem 4 500 balíků měsíčně, který je udržitelný a dává možnost dál pracovat na upevnění její pozice.

Rozvoj zpomalil i covid

Na situaci v JAR se odrazila také pandemie covid-19. Ta zde dolehla i na samotnou síť dopravců, kteří měli v některých měsících k dispozici pouze třetinu kapacit.  V zemi také panovaly silné restrikce, takže český tým firmy nemohl do země odcestovat, což bylo původně v plánu. „Chtěli jsme pomoci businessu od začátku. V plánu bylo na chvíli tam přesídlit, nasát atmosféru, lépe se seznámit s tamním týmem. To kvůli koronaviru nešlo,“ hodnotí situaci Michalko. Pozitivně lze podle něj vnímat export zásilek, který díky pandemii vzrostl.

Další expanze? V rámci mezinárodní přepravy

Parcelspot chce nyní rozšířit své působení i do okolních zemí JAR, bude ale zaměřené pouze na mezinárodní zásilky: „V tomto segmentu vidíme momentálně velký potenciál i pro rozšíření spolupráce s našimi zkušenými dopravními partnery,“ komentuje Michalko

Alžběta Nečasová, Barbora Horáčková

O společnosti Zaslat.cz

Společnost Zaslat.cz je internetový portál a online vyhledávač dopravců, které nabízí řadu možností doručování zásilek pro firmy i koncové zákazníky. Zaslat.cz tak zajišťuje nejen snížení nákladů na dopravu, ale i kratší dodací lhůty. V jednoduchém formuláři na webu internetové přepravní služby snadno navolíte vaše požadavky a zásilka bude doručena od dveří odesílatele ke dveřím adresáta, a to nejen v ČR, ale také do mnoha zemí celého světa. Společnost působí v Česku, na Slovensku, ale také například v Jižní Africe.

Sdílejte ...