Ekonomika

Životopis nebo LinkedIn profil? Nejlépe obojí!

Praha 22. května 2021

Pokud jsou lidé aktivní na sociální síti LinkedIn a průběžně aktualizují svůj profil, je pravděpodobné, že je personalisté zaregistrují a budou je pravděpodobně kontaktovat – bez ohledu na to, jak aktivně nové uplatnění hledají. Znamená to, že se životopis stává méně důležitým?

Poslat životopis nebo žádat přes LinkedIn?

Přihlásit se do výběrového řízení lze různými způsoby. Pokud není nutně vyžadováno zaslání životopisu, postačí reakce prostřednictvím odeslání LinkedIn profilu, s využitím funkce „Easy Apply“. Personalista si si také může najít kandidáta na LinkedIn sám, pokud jeho profil splňuje požadovaná kritéria, a to i když na žádný inzerát nereagoval.

„Zaměstnavatelé v současné době už častokrát počítají s tím, že je pro uchazeče jednodušší i rychlejší reagovat prostřednictvím LinkedIn profilu. Není tedy výjimkou, že online formuláře firem, přes které zájemci o pracovní místa mohou reagovat, už nabízí obě varianty – možnost zaslat CV nebo rovnou LinkedIn profil.“, uvádí Kristýna Králová z personálně poradenské společnosti Hays a dále vysvětluje.

Možná jste však posílali životopis do personální společnosti nebo přímo do konkrétní firmy, popřípadě jste reagovali zasláním CV prostřednictvím některého z pracovních portálů. Přestože si personalista v tomto případě prostuduje nejdříve Váš životopis, je ale velmi pravděpodobné, že si vyhledá také váš profil na LinkedIn.

„V tomto případě je pak nezbytné, aby uvedené klíčové údaje v obou dokumentech souhlasily. Pokud se budou rozcházet například v obdobích, kdy uchazeč působil v té které společnosti, personalista se na tyto rozdíly zaměří a bude je chtít zdůvodnit. Aktualizace životopisu by tedy měla probíhat zároveň s aktualizací LinkedIn profilu.“, doplňuje Kristýna Králová.

Proč aktualizovat životopis?

Životopis je stále hlavním zdrojem informací o vás a měl by sloužit především k tomu, aby personalista získal věcný a chronologický přehled o vašich dosavadních zkušenostech a dovednostech. Navíc ho bude zajímat, co vás na této roli konkrétně zaujalo a zda se na ni hodíte. Než tedy životopis odešlete, upravte jej tak, aby odpovídal typům rolí, na které se hlásíte. Můžete to udělat různými způsoby:

•             Napíšete společně s životopisem i motivační dopis, kde konkrétně uvedete, proč byste se v daném odvětví chtěli rozvíjet a čím vás zaujala právě tato společnost.

•             Vyzdvihnete své dovednosti, vzdělání a zkušenosti relevantní k nabízené pozici.

•             Najděte v inzerátu klíčová slova, která vystihují zásadní požadavky na pozici, jako třeba „analytické dovednosti“ a pokud jimi disponujete, nezapomeňte je zmínit ve svém životopisu.

„Úpravou životopisu na míru pozici ovšem není myšleno, že do životopisu připíšeme znalosti, které ve skutečnosti nemáme. Jde spíše o sjednocení terminologie – i odborné – personalisté věnují obvykle čtení životopisu jen několik málo vteřin a automaticky v něm hledají klíčová slova, která jsou pro obsazovanou pozici typická a která jsou uvedena v popisu nabízeného místa.“, vysvětluje Kristýna Králová.

LinkedIn profil by měl oživit váš životopis

Díky vizualizaci, flexibilitě a interaktivní povaze LinkedIn máte možnost oživit všechny vaše zkušenosti a dovednosti a také přiblížit personalistovi více vaši osobnost a co hledáte.

Dobře připravený LinkedIn profil může navíc zvýšit vaše šance na to, že nebudete ani muset na žádný inzerát reagovat sami, ale personalista vás osloví napřímo. Pokud tedy budete svůj profil pravidelně aktualizovat a pravidelně ho využívat, jistě si ho brzy všimnou ti správní lidé. Takto vytvoříte na LinkedIn zajímavý profil:

•             Nahrajte aktuální fotografii, která vás ukazuje v profesionálním světle

•             Přidejte si srozumitelný nadpis, který přesně odráží vaší specializaci a obor, jako například

„HR Specialista, Ohodnocování & Benefity“

•             Aktualizujte sekci dovedností a zkušeností – podpořte tyto dovednosti například videem, prezentacemi, infografikou nebo fotografiemi.

•             Přidejte doporučení od vašich kolegů či dalších lidí z vaší sítě kontaktů

•             Sdílejte relevantní obsah, který souvisí s vaší specializací či odvětvím

•             Zveřejňujte své vlastní profesní postřehy – ať už ve formátu blogu nebo statusů

•             Sdílejte, komentujte a „lajkujte“ aktualizace ostatních lidí, které máte propojené ve své síti

•             Zapojujte se do diskusí ve fórech

•             Spojujte se s lidmi a rozšiřujte svou profesní síť, a pokud je to vhodné, požádejte o doporučení

Závěrem, není to o tom, zda upřednostníte LinkedIn profil nebo životopis. „Váš životopis je stále vaší nejsilnější zbraní, když usilujete o získání nové práce. Měl by být ale vždy doplněný kvalitním, profesionálním a aktuálním LinkedIn profilem. Takovým, který dokáže vyzdvihnout vaše dosavadní zkušenosti uvedené v životopise, a zároveň upozorní na to, co můžete novému zaměstnavateli nabídnout jako osobnost a také jako profesionál ve svém oboru.“, uzavírá Kristýna Králová

Jitka Novotná, Kristýna Králová                             

O Hays

Hays plc („Skupina”) je přední světová společnost v získávání specialistů. Skupina je expertem v náboru kvalifikovaných, profesionálních a odborných lidí po celém světě, je leaderem na trhu ve Velké Británii a Austrálii a jedním z leaderů na trhu v kontinentální Evropě, Latinské Americe a Asii. Skupina působí v soukromém i veřejném sektoru, zabývá se vyhledáváním kandidátů na stálý i dočasný pracovní poměr i smluvními pozicemi. K 30. červnu 2020 má Skupina 10,400 zaměstnanců pracujících ve 266 kancelářích v 33 zemích a ve 20 specializacích. Finanční rok končící k 30. červnu 2020 vykazuje tyto výsledky:

–             Skupina vykázala čistou provizi 966,2 milionů britských liber a provozní zisk (položky podléhající výjimce) 135,0 milionů liber;

–             Skupina umístila kolem 66 tisíc uchazečů do trvalých pracovních míst a kolem 235 tisíc lidí do dočasných pozic;

–             17 % z čistých provizí Skupiny bylo vygenerováno v Austrálii a na Novém Zélandu, 26% v Německu, 23% ve Velké Británii a Irsku a 34% ve zbytku světa.

–             Segment dočasného umístění představoval 59 % z čistých provizí a segment trvalého umístění představoval 41 % z čistých provizí;

–             Hays působí v těchto zemích: Austrálie, Belgie, Brazílie, Česká republika, Čína, Dánsko, Francie, Chile, Indie, Irsko, Itálie, Japonsko, Kanada, Kolumbie, Lucembursko, Maďarsko, Malajsie, Mexiko, Německo, Nizozemí, Nový Zéland, Polsko, Portugalsko, Rakousko, Rumunsko, Rusko, Singapur, Spojené Arabské Emiráty, Spojené Státy Americké, Španělsko, Švédsko, Švýcarsko a Velká Británie.

Sdílejte ...