Otevření okresů gastru příliš nepomohlo, maloobchodu ano
Praha 23. dubna 2021
Už celé měsíce se obor gastro služeb drží na neměnných hodnotách. Prakticky od začátku letošního roku je situace stejná jako během listopadového lockdownu. V provozu zůstávají jen 4 z 10 podniků a tomu odpovídají i souhrnné tržby kolem 40 % „předcovidového“ normálu z loňského února. Vyplývá to z dat společnosti Dotykačka, jejíž pokladní systém využívá čtvrtina tuzemských gastro provozů. Oživení příliš nepomohlo ani znovuotevření okresů, k němuž došlo minulý týden. V maloobchodu se však situace o něco zlepšila.
„Samotné nás překvapilo, že v gastru za uplynulý týden není vidět markantnější změna, ale dost možná za to může nepříznivé počasí. To má na tržby velký vliv i za normálních podmínek, kdy se lidé můžou pohodlně usadit uvnitř podniků. V situaci, kdy jsou odkázáni jen na výdejní okénka, motivace vyrazit v zimě a dešti podstatně klesá,“ uvažuje ředitel Dotykačky Petr Menclík.
Pražané vyrazili do hor
Navzdory chladnému a deštivému počasí zejména o víkendu bylo znát, že se lidé dali do pohybu. Počet otevřených provozoven zůstal prakticky beze změny, ale na pátečních i sobotních tržbách se projevilo, že lidé vyrazili na výlety.
„Souhrnná výše tržeb poskočila jen nepatrně, maximálně o jednotky procentních bodů, nicméně projevily se rozdíly v jednotlivých krajích. Výrazně to bylo vidět na Praze, kde sobotní obrat oproti předcházející sobotě, kdy ještě nebylo možné opustit hranice okresu, klesl skoro o 15 procent. Naproti tomu v Krušných horách tržby ve stejný den stouply o 10 až 13 procent, v Krkonoších dokonce o 15 až 19 procent,“ komentuje Menclík.
Maloobchod si polepšil
V maloobchodu se naopak určitý posun za poslední týden projevil. Nejspíš ani ne tak v důsledku otevření okresů, jako spíš díky rozvolnění některých oblastí (např. otevření papírnictví). Z týdne na týden se počet otevřených provozoven zvýšil zhruba o 4 procentní body. Aktuálně jsou tak podle Dotykačky v provozu už dvě třetiny maloobchodních provozoven, které fungovaly loni v únoru[1] před vypuknutím pandemie. Zavřených zůstávalo k neděli 19. dubna 32 procent prodejen.

Pozitivní posun je podle Dotykačky vidět i v souhrnných maloobchodních tržbách: „Zatímco v uplynulých týdnech se propad v porovnání s „předcovidovým“ obdobím pohyboval mezi 15 a 25 procenty, minulý týden byl tento pokles už jen 8procentní,“ vyčísluje Menclík.
Dá se očekávat, že v nadcházejícím období maloobchodní čísla vylepší další rozvolnění a také nástup sezónních prodejců. Mnohem větší rozdíly však sezónnost způsobuje v oboru gastra.
Věra Kubátová
Dotykačka je poskytovatelem řešení a služeb v oblasti pokladních systémů pro malé a střední podnikatele v segmentu Horeca, obchodu a služeb. Společnost vznikla v roce 2015 a z dynamicky se rozvíjejícího start-upu je v současnosti jedním z evropských lídrů na trhu moderních pokladních systémů. Úspěšné pokladní řešení vyvinuté na platformě Android poskytuje živnostníkům, malým a středně velkým firmám spolehlivý nástroj pro zefektivnění jejich podnikání. Skupina Dotykačka s.r.o., do které kromě Dotykačky patří také Smart Software s pokladnou Markeeta zaměstnává 130 lidí ve třech zemích a obsluhuje dohromady více než 24 000 platících uživatelů. Celosvětově si aplikaci Dotykačka stáhlo na svá zařízení přes 75 000 uživatelů. Společnost má nyní obchodní zastoupení v České republice, Polsku a Německu. Už v roce 2016 se firma zařadila mezi Českých 100 Nejlepších. Dotykačka poskytuje v zahraničí svoje služby také pod značkou Dotypos.
Více informací viz www.dotykacka.cz.
[1] Dotykačka dodává pokladní systém vyšším tisícům menších a středně velkých nezávislých maloobchodů