Informace Svět

Miloš Balabán: Neztratíme se v postcovidovém světě?

Praha 6. prosince 2020

Vláda je sborem krizových manažerů, který složitě manévruje v krizové situaci. Ne vždy se jí daří, což je ale možná i daň za to, že se v této zemi dlouhodobě podceňovalo strategické vládnutí. V krizi se obnažily deficity odolnosti státu a jeho krizového řízení. Pokud by byla u moci stávající opozice nebyla by úspěšnější než vláda současná.

Je možné se z krize poučit a vnímat jí též jako příležitost? Jistě ano, nicméně vyžádalo by si to zásadní změnu přístupu k politice a ekonomice. Ekonomka Ilona Švihlíková to v Právu vystihla: v krizi je potřeba mít silný stát, který je nejen schopen řídit obnovu, ale i modernizaci země.

Ta rozhodne, zda se v proměněném postcovidovém světě neztratíme. A klíčová otázka zní, zda se nám podaří vytvořit takové ekonomické prostředí ve kterém budeme mít převážně domácí konkurenceschopné firmy, vyrábějící finální produkt s vysokou přidanou hodnotou, jenž nejsou jen subdodavateli a zisky nechávají doma. Nyní je realitou ekonomika závislá na zahraničním kapitálu. Platíme za to ročně více tři sta miliard korun, které odplynou.  

Ilustrativní je debata o dostavbě jaderné elektrárny Dukovany. Vede se lítá mediálně-politická bitva o to, kdo může či nemůže být připuštěn k tomuto gigantickému projektu, ovšem chybí diskuse o tom, jestli a v jaké míře bude dostavba impulzem pro rozvoj domácího průmyslu, především strojírenství a též technického vzdělávání.  

 Pandemie zjevně urychlila i tlak na digitalizaci a robotizaci, vytváření průmyslu a společnosti 4.0. Jenže s digitalizací státní správy ve prospěch občana to drhne.  

Debata o strategických prioritách se příliš nevede. Ukazuje to i současné vyjednávání o daňovém balíčku ve vládě a parlamentu. Vzduchem létají miliardy, málokterý volič se vyzná v předkládaných návrzích, hraje se ping-pong mezi Sněmovnou, Senátem a prezidentem. Přesnější projekce dopadů daňových úprav pro stát a jeho rozpočet v dlouhodobém horizontu chybí, a to v momentu, kdy jsme se museli stamiliardami zadlužit kvůli covidu.

V této souvislosti působí paradoxně debata o výši vojenského rozpočtu. Jeho navyšování je stále prioritou i po dvou dekádách nekoncepčního plánování, změn a též nepovedených akvizic, což znamenalo desítky miliard korun vyhozených oknem. Nově je v centru pozornosti pořízení nových 210 pásových bojových vozidel pěchoty za 52 miliard korun, které mají tvořit jádro nové těžké brigády armády. Byla ale její role v armádě podrobena detailní expertní a politické diskusi? Potřebujeme ji primárně pro alianční operace v mimoevropském prostoru nebo pro obranu vlastního teritoria a EU? Kvalifikované analýzy by mohly odhalit i úspornější varianty vyzbrojení, třeba silami českého zbrojního průmyslu. 

Otázek do budoucna v oblasti strategického vládnutí tak zůstává mnoho. Odpovědí je bohužel stále málo nebo nejsou vůbec. A zdroje se tenčí.     

Publikováno v deníku Právo.

 (Autor je bezpečnostní analytik)

Sdílejte ...

Jeden myslel na “Miloš Balabán: Neztratíme se v postcovidovém světě?

  • Pro tentokráte s ohledem na víceobsažnost rozvah jenom glosy:
    1. Ten ping-pong se vÝstupem předsedy Ústavního soudu změnil ve čtyřhru
    2. Kolegyně Švihlíková nás také upozornila, že v krizi se nemusíme bát zadlužování
    3. Proč se orientovat na pozemních vojsk, jestliže jsme obklopeni samými spojenci?
    4. To vše budiž součástí myšlení strategického
    5. Drží se opozice zpátky proto, že protivládní iniciativu převzal Barrandov?

Komentáře nejsou povoleny.