Ekonomika

Veřejnost rozhodla o Nejdůvěryhodnějších značkách roku 2020

Praha 6. listopadu 2020

Budování důvěry je dlouhodobý a složitý proces. Vyplácí se ale, a to zvláště v době, kdy je pro zákazníky složitější přímý kontakt s prodejci nebo zástupci firmy jako takovými. Zákazníci, kterým jsou předkládána pravdivá fakta, mohou se spolehnout na kvalitu výrobků i na to, že za své peníze dostávají relevantní servis, dovedou v těžších časech naopak značku podpořit. Tím, že se k ní opakovaně vrací a dále ji doporučují. A to je z marketingového hlediska to nejcennější, co se může stát. O tento vztah je třeba se systematicky a pečlivě starat. Tak, aby vybudovaná důvěra nebyla nabourána. Její opětovné nabytí nebývá ani v nejmenším jednoduché. Své o tom ví o letos oceněné značky. Také tento rok jdou tradice a důvěra ruku v ruce. Mezi značky, které jsou pro české spotřebitele v roce 2020 ty nejdůvěryhodnější, patří například Benzina Orlen Group, ETA, IKEA, Kofola, JAR, Magnesia, Pilsner Urquell, Nivea nebo Škoda. V rámci tohoto ročníku soupeřilo o titul marketingového programu Důvěryhodné značky téměř 700 značek v 76 kategoriích. Hodnoceny byly 4000 spotřebiteli. Jedná se o jednu z nejrozsáhlejších nezávislých anket zaměřených na spotřebitelskou důvěru u nás, vedenou agenturou Nielsen. Oceněné značky jsou pro své zákazníky transparentní a jasně se vymezují svými obchodními prioritami, kdy důvěra a jejich vzájemný vztah jsou na předním místě ve strategii.

„Nárůst jednotlivých kategorií i značek zapojených do oceňování, který každoročně zaznamenáváme, dokládá, že spotřebitelé ho vnímají pozitivně a jako faktor, na který je důležité upozorňovat,“ uvádí Lukáš Matějka, manažer marketingové skupiny pořádající společnosti Atoz Marketing Services. „Tradičně byly hodnoceny kategorie jako banky, čerpací stanice, dodavatelé energií, drogerie, piva, parfumerie, prodejci šperků nebo poskytovatelé mimobankovních půjček. Dále také kategorie z lékárenského odvětví. Nově přibylo v letošním roce 17 kategorií, u kterých se domníváme, že je důvěra klíčová. Nové kategorie reagují mimo jiné na současné trendy, jedná se tak např. o vegetariánské a veganské potraviny nebo více kategorií zaměřených na lékárenské produkty. Z dlouhodobého průzkumu také vyplývá, že až třetina lidí bude ochotna připlatit si za nezávisle oceněný produkt či službu. Zhruba třetina lidí, která je ochotná si připlatit, bude častěji tvořena lidmi střední generace (do 50 let) a také častěji ženami. Ženy a senioři také častěji deklarují, že by takto oceněnému produktu dali přednost v rámci svého nákupu,“ dodává Lukáš Matějka.

Hodnocení proběhlo na základě spotřebitelského průzkumu, tvořeného 4000 respondenty. Ti tvořili reprezentativní vzorek českých spotřebitelů, kteří prostřednictvím on-line dotazníků hodnotili téměř 700 značek v 76 kategoriích. Spotřebitelé vybírali v jednotlivých kategoriích maximálně z 10 nejsilnějších značek v prodejích. To byl také hlavní parametr pro zařazení značky do průzkumu.

Letošní výsledky programu Nejdůvěryhodnější značka potvrzují zajímavé změny v nákupním chování

Třemi nejlepšími vítězi napříč celým výzkumem se staly značky JAR, jako již každoročně, IQOS a DR.MAX. Skokanem roku se stala značka PPL, která měla největší procentuální nárůst oproti minulému roku. Průzkum poukázal na skutečnost, že Češi jsou velmi konzervativní. Zvolili cca. 75% shodných vítězů jako před rokem., z toho 6 „stálic“ napříč všemi 6 ročníky značky Kofola, Pilsner Urquell, Jar, Savo, Ariel a Lidl.

Zjištěno bylo rovněž, že pandemie Covid 19 změnila výrazným způsobem nakupování českých spotřebitelů, a to již na jejím počátku.  Deklarují to tři ze čtyř dotazovaných nakupujících. Pandemie měla negativní vliv na frekvenci nakupování jak v hypermarketech a supermarketech, a to pro 44% nakupujících, tak i v obchodech typu večerek a convenience u 38% nakupujících. Naopak více jak čtvrtina dotazovaných nakupujících deklarovala, že kvůli pandemii realizovala nákupy online častěji než obvykle.

Co se týká nákupního koše, výrazně se změnil způsob nakupování, a to z pohledu množství i výběru značek. Celkově vzrostl nákupní koš, téměř 40% dotazovaných více či méně souhlasí s faktem, že od vypuknutí pandemie nakupují větší balení. 30% nakupujících pak své značky vyměnilo za levnější alternativu. Kategorie, které se od vypuknutí pandemie prodávaly více byly čerstvé potraviny, hotová jídla a konzervy, trvanlivé potraviny, dále pak mražená jídla. Z drogistických kategorií pak kromě desinfekčních prostředků a čištění domácnosti i péče o tělo a ruce a papírové výrobky. Co se týká trendu u nákupu potravinových a drogistických kategorií v kamenných obchodech a online, zde se nakupující vyjádřili, že po odeznění pandemie Covid 19 budou využívat oba dva kanály více než před vypuknutím Covid 19 u péče o domácnost, osobní péče, výrobků pro krásu a zdraví, ale například také u alkoholu. 

Vítěze čeká mediální zviditelnění

V letošním roce získají značky ještě větší podporu. Organizátor ji letos připravuje ve spolupráci s řadou mediálních partnerů pro nadcházející pololetí. Odehraje se v outdooru, tištěných i on-line médiích, obchodních centrech či městské hromadné dopravě. Chystá se také silnější mediální podpora vybraných značek formou různých promočních soutěží.

Jak značky ocenění využívají?

Značky využívají ocenění v rámci svých marketingových kampaní. Oceněné společnosti mohou při podpoře jejich značek užívat logo Nejdůvěryhodnější značka 2020 po dobu jednoho roku. Logo Nejdůvěryhodnější značka funguje velmi dobře jako nezávislé potvrzení kvality či dobrá reference. Proto jej každý rok oceněné značky využívají v komunikaci na řadě obalů výrobků, jako například na obalech produktů GS Condro, ale bylo k vidění i na televizních obrazovkách reklamy De’Longhi, Head & Shoulders, Zonky nebo přímo v prodejnách Deichmann, ETA, Kaufland. Výjimkou nebylo ani použití v letácích či vlastním katalogu firem Kaufland, Lidl, Mountfield, dm drogerie, v outdoorové komunikaci – České dráhy nebo v rámci on-line marketingu značek Brit, Gemini, Lidl. Značky, které obhájily titul opakovaně, mohou navíc využít i kombinované složené logo s uvedeným počtem vítězných ročníků.

Partneři programu Důvěryhodné značky 2020:

  • výzkumná agentura a odborný partner:
    Nielsen Czech Republic
  • B2C mediální partneři:
    Bus TV, City Digital Media, E15, Evropa 2, Frekvence 1, Jenženy.cz, Mediální skupina Mafra, Radio Zet, Store Media, Youradio talk, TEPfactor
  • B2B mediální partneři:
    Zboží&Prodej, Pharma Profit, Media Guru, Svět balení
  • Speciální partneři:

Emailkampane.cz, SC&C, WAU! Studio

www.duveryhodneznacky.cz

Mgr.Kateřinu Goroškov

Příloha č. 1:

SEZNAM NEJDŮVĚRYHODNĚJŠÍCH ZNAČEK PRODUKTŮ 2020:

KATEGORIEZNAČKAVÝROBCE/DISTRIBUTOR
ALKOHOLBOŽKOVStock Plzeň-Božkov
BALENÉ VODYMAGNESIAMattoni 1873
BEZDÝMNÉ TABÁKOVÉ VÝROBKYIQOSPhilip Morris ČR
ČISTICÍ PROSTŘEDKYSAVOUnilever ČR
ČOKOLÁDOVÉ CUKROVINKYORIONNestlé Česko
DĚTSKÁ VÝŽIVASUNARHero Czech
DĚTSKÉ OBLEČENÍLUPILULidl Česká republika
FUNKČNÍ NÁPOJEISOSTAREsatrade
KÁVOVARYDE’LONGHIDe’Longhi Praga
KOŘENÍVITANAOrkla Foods Česko a Slovensko
KRMIVA PRO KOČKYWHISKASMars Czech
KRMIVA PRO PSYBRITVafo Praha
MALÉ SPOTŘEBIČEETAETA
MASO A UZENINYVOCÍLKABilla
MOBÍLNÍ TELEFONYSAMSUNGSamsung Česká republika
OSOBNÍ AUTOMOBILYŠKODAŠkoda Auto
PIVO A PIVNÍ NÁPOJEPILSNER URQUELLPlzeňský Prazdroj
PRACÍ PROSTŘEDKYARIELProcter & Gamble Czech Republic
PRIVÁTNÍ ZNAČKYK-CLASSICKaufland Česká republika
PROSTŘEDKY NA MYTÍ NÁDOBÍJARProcter & Gamble Czech Republic
STAVEBNINYYTONGXella CZ
SUŠENKY A OPLATKYOPAVIAMondelez Czech Republic
SYCENÉ NEALKO NÁPOJEKOFOLAKofola ČeskoSlovensko
TABÁKOVÉ VÝROBKYCAMELJT International
TĚLOVÁ A KOUPELOVÁ KOSMETIKANIVEABeiersdorf
VEGETARIÁNSKÉ A VEGANSKÉ POTRAVINYGARDEN GOURMETNestlé Česko
VÍNATEMPLÁŘSKÉ SKLEPY ČEJKOVICETemplářské sklepy Čejkovice
VLASOVÁ KOSMETIKAHEAD & SHOULDERSProcter & Gamble Czech Republic
ZAHRADNÍ TECHNIKAMOUNTFIELDMountfield
ŽVÝKAČKYORBITMars Czech

SEZNAM NEJDŮVĚRYHODNĚJŠÍCH ZNAČEK OBCHODNÍKŮ 2020:

KATEGORIEZNAČKAVÝROBCE/DISTRIBUTOR
PRODEJCI ELEKTRADATARTHP Tronic Zlín
ČERPACÍ STANICEBENZINA ORLEN GROUPUnipetrol RPA
DROGERIEDM DROGERIEdm drogerie markt
E-SHOPY S POTRAVINAMIROHLÍK.CZVelká pecka
HOBBYMARKETYHORNBACHHornbach Baumarkt CS
KAVÁRNYMCCAFÉMcDonald’s ČR
LÉKÁRNYDR. MAXČeská lékárna holding
PARFUMERIESEPHORASephora
PRODEJCI NÁBYTKUIKEAIKEA Česká republika
PRODEJCI OBUVIDEICHMANNDeichmann-Obuv
PRODEJCI ODĚVŮH&MH&M Hennes & Mauritz CZ
PRODEJCI POTRAVINLIDLLidl Česká republika
PRODEJCI SPODNÍHO PRÁDLAASTRATEXAstratex
PRODEJCI SPORTOVNÍHO VYBAVENÍSPORTISIMOSportisimo
PRODEJCI ŠPERKŮSWAROVSKISwarovski Bohemia

SEZNAM NEJDŮVĚRYHODNĚJŠÍCH ZNAČEK SLUŽEB A INSTITUCÍ 2020:

KATEGORIEZNAČKAVÝROBCE/DISTRIBUTOR
BALÍKOVÉ SLUŽBYPPLPPL CZ / Deutsche Post DHL Group
BANKYČESKÁ SPOŘITELNAČeská spořitelna
CESTOVNÍ AGENTURYINVIAInvia.cz
DODAVATELÉ ENERGIÍSKUPINA ČEZSkupina ČEZ
KLINIKY ESTETICKÉ MEDICÍNYYES VISAGEKlinika Yes Visage
LYŽAŘSKÉ STŘEDISKASKIAREÁL ŠPINDLERŮV MLÝNMelida
OČNÍ KLINIKYGEMINIGemini oční klinika
PERSONÁLNÍ AGENTURYMANPOWER GROUPManpowerGroup
POJIŠŤOVNYKOOPERATIVAKooperativa pojišťovna
POSKYTOVATELÉ DOPRAVNÍCH SLUŽEBČESKÉ DRÁHYČeské dráhy
POSKYTOVATELÉ MIMOBANKOVNÍCH PŮJČEKZONKY.CZBenxy
REALITNÍ KANCELÁŘEM&M REALITYM&M reality holding
TELEKOMUNIKAČNÍ SLUŽBYT-MOBILET-Mobile Czech Republic
ZÁBAVNÍ PARKY A AQUAPARKYAQUAPALACE PRAHAAquapalace

SEZNAM NEJDŮVĚRYHODNĚJŠÍCH ZNAČEK LÉKÁRENSKÝCH PRODUKTŮ 2020:

KATEGORIEZNAČKAVÝROBCE/DISTRIBUTOR
DERMOKOSMETIKAVICHYL’Oréal Česká republika
DĚTSKÉ KRÉMY PROTI OPRUZENINÁMBEPANTHEN BABYBayer
DĚTSKÉ VITAMÍNYMARŤÁNCIStada Pharma
PÉČE O OČIVISINEJohnson & Johnson Czech Republic
PROBIOTIKABIOPRONStada Pharma
PŘÍPRAVKY NA ALERGIIFENISTILGlaxoSmithKline Consumer Healthcare Czech Republic
PŘÍPRAVKY NA BOLEST V KRKUSTREPSILSReckitt Benckiser (Czech Republic)
PŘÍPRAVKY NA BOLEST ZAD, KLOUBŮ A SVALŮIBALGIN DUO EFFECTSanofi-aventis
PŘÍPRAVKY NA KAŠELSTOPTUSSINTeva Pharmaceuticals CR
PŘÍPRAVKY NA KLOUBY A KOSTIGS CONDROGreen – Swan Pharmaceuticals CR
PŘÍPRAVKY NA MOČOVÉ CESTYIDELYN URINALStada Pharma
PŘÍPRAVKY NA PÉČI O PROSTATUPROSTENALStada Pharma
PŘÍPRAVKY NA RÝMUOLYNTHJohnson & Johnson Czech Republic
PŘÍPRAVKY NA TRÁVICÍ A ZAŽÍVACÍ PROBLÉMYRENNIEBayer
VETERINÁRNÍ PŘÍPRAVKYFORESTOElanco Tiergesundheit AG Czech Republic
VOLNĚ PRODEJNÉ LÉKY NA BOLESTIBALGINSanofi-aventis
VOLNĚ PRODEJNÉ LÉKY NA CHŘIPKU A NACHLAZENÍPARALEN GRIPSanofi-aventis

Další aktuální zajímavosti lze najít pod touto přiloženou prezentací, ke stažení zde:

https://www.duveryhodneznacky.cz/wp-content/uploads/2020/11/Důvěryhodné-značky-2020.pdf

www.duveryhodneznacky.cz

Společnost Atoz Marketing Services se už od roku 1993 zabývá B2B komunikací v oblastech retailu, logistiky, obalového průmyslu, farmacie a segmentu HoReCa. Zahraniční i tuzemské průzkumy ukazují, že při nákupu hraje jednu z nejdůležitějších rolí důvěra ve značku, proto společnost Atoz Marketing Services organizuje nezávislý marketingový program Důvěryhodné značky.  Letos probíhá už 6. ročník v ČR a 5. na Slovensku. Společnost od roku 2001 organizuje také program Volba spotřebitelů – Nejlepší novinka.

Sdílejte ...