Macík zahájil trénink na Dakar 2021
Sedlčany, 15. července 2020
Vyzkoušel automat a řeší, jak zabavit pravačku.

Mám jednu ruku volnou

Protože Macíkův závodní kamion, řečený Karel, doposud procházel kompletním servisem, Martin zahájil přípravu na offroadové dráze Sedlčanské kotliny ve Frantovi, legendárním Liazu, s nímž v roce 2018 dojel do dakarského cíle na 5. místě. V kabině mu zdatně asistovali také fanoušci, pro které byly červencové tréninkové jízdy velkým zážitkem. Tento týden se ale Martinovy vozy v týmových dílnách vystřídaly. „Teď projde kompletní renovací liazka, aby mohla být k dispozici dalším zájemcům o start v Dakaru,“ vysvětlil šéf týmu Big Shock! Racing Martin Macík starší.
Zatímco vylepšené Iveco musí projít zátěžovými testy. Jezdec Martin Macík věří, že mu nové úpravy pomohou dále zrychlit: „Musím teď co nejvíce trénovat a zjišťovat, jak automat funguje. Zatím jsme ujeli prvních pár kilometrů, ale rozjezdy a výjezdy ze zatáček budou určitě rychlejší než s manuálem. Předpokládám, že i v dunách bychom měli zrychlit.“ Ale Martin od novinky očekává i další pozitiva, která s rychlostí nesouvisí. „Já jsem notorický řadič. S manuální převodovkou, jsem ruku téměř nesundal z páky. To se odráželo i na mém těle, z každého Dakaru jsem si přivezl záda zablokovaná od nepřetržitého řazení. Teď budu mít pravou ruku volnou. Páteř si odpočine, bude klid na řízení, a navíc mě navigátor František už nebude muset za jízdy krmit,“ popisuje další výhody automatu Macík.
První závody na dohled!
Změna převodovky z manuální na automatickou má ale kromě výhod i několik úskalí. „Nedokáže sama podřazovat. A já tak podřazení nedokážu ovlivnit. To znamená, že když dojíždím do zatáčky a zabrzdím, automat mi sám nepodřadí, pokud není znova v zápřahu,“ vysvětluje Martin Macík. Další výzvu představuje pro týmové mechaniky systém komunikace mezi převodovkou a motorem. Výrobce dílu zajišťuje software, který převodovku dokonale sladí s vozem. Některé ze závodních týmů ale s nastavením ještě dále pracují. I Big Shock! Racing chce co nejvíce testovat a získané zkušenosti v budoucnu dále využívat k optimalizaci výkonu závodního vozu. Martin Macík plánuje dále pokračovat v pravidelných trénincích s fanoušky v Sedlčanské kotlině. Jízda ale teď bude mnohem plynulejší, takže nebude tolik prostoru pro oblíbené drifty a „donuty.“ Zároveň by však Karel měl postupně zrychlovat. Kromě tréninku na domácím offroadovém okruhu posádka kamionu aktuálně tráví dost času také v posilovně, kde je fyzická příprava závodníků zaměřená zejména na sílu, vytrvalost a posílení namáhaných svalů zad a krku. Nejcennějším tréninkem na Dakar ale budou ostré starty v evropských dálkových rally. Všichni členové týmu Big Shock! Racing už se na závodní adrenalin velice těší. A dočkat by se měli už brzy. Hned po prázdninách (4. září) se pilot Martin Macík, navigátor František Tomášek a palubní mechanik David Švanda, podporovaní týmem sedlčanských mechaniků, postaví na start Baja Poland.
VIDEO z prvního testu automatické převodovky zde:
Aktuality, zajímavosti, videa týmu Big Shock! Racing najdete na:
Nikola Kužílková