Ekonomika

Vít Masare: Komentář k britskému rozsudku k výstavbě nové ranveje na Heathrow

Praha/Heathrow 1. března 2020

Britský soud rozhodl v průlomovém rozsudku zrušit rozhodnutí o výstavbě nové ranveje na londýnském letišti Heathrow. Svůj rozsudek opřel o nesoulad s klimatickými závazky Velké Británie


Britský soud včera rozhodl o zrušení rozhodnutí o výstavbě nové ranveje na letišti v Londýně. Stávající projekt totiž odporuje klimatickým závazkům, ke kterým se Británie hlásí jako signatář Pařížské klimatické dohody.


„Po rozhodnutí obyvatel Mnichova v referendu z roku 2012 proti výstavbě další ranveje mnichovského letiště a po rozhodnutí barcelonské radnice v tomtéž duchu z roku 2019, které motivovala mimo jiné i snaha čelit dopadům nového fenoménu tzv. “overtourismu”, včera svět zaznamenal průlomové soudní rozhodnutí. Jedná se o jeden z nejvýraznějších projevů, kdy závazky učiněné z důvodu klimatické krize mění dosavadní běh událostí,“ komentuje iniciátor klimatické kampaně proti státní investici 55 miliard do zdvojnásobení kapacity letiště Václava Havla a spolupředseda Zelených v Praze Vít Masare.


Zpráva z Británie bleskově prolétla celým světem a je precedentem a inspirací pro mnoho dalších rozhodování o strategických soukromých či veřejných projektech, které doposud zohledňovaly svůj dopad na emise skleníkových plynů jen velmi vlažně.

Shodou okolností v Česku se jedná mj. i o téměř identický případ záměru vlády investovat 55 miliard do zdvojnásobení objemu cestujících, které dokáže obsloužit pražské letiště Václava Havla.

Po letech odporu sousedních obcí z důvodu překračování hlukových limitů v případě výstavby nové ranveje, dala projekt v roce 2019 nově do klimatického kontextu a do kontextu narůstajících negativních vlivů masového turismu na dostupnost bydlení a život v Praze kampaň Letiště Praha nebourat, nerozšiřovat!. Jejím dílčím cílem je podle Víta Masare přimět k aktivitě doposavad problém přehlížející vedení hlavního města.

„Praha je jednak účastníkem územního řízení, zároveň lokální negativní dopady státní megainvestice dopadnou v prvé řadě na hlavní město v podobě dalšího tlaku turistů na hotelizaci bydlení v Praze, nárůstu intenzit dopravy na severozápadě Prahy a značnému překročení hlukových limitů v dnes poklidných čtvrtích Suchdol, Nebušice a Lysolaje,“ popisuje lokální negativa projektu Masare.



V nejbližších dnech je v plánu za podpory senátora Václava Hampla a řady sympatizujících organizací a influencerů spuštění celostátní verze kampaně po vzoru Mnichova, Barcelony a Londýna. Její název “55 miliard pro budoucnost, nebo do luftu?” má odkazovat na možnosti využití obrovské částky státem kontrolovaných peněz v prvé řadě na řešení problémů Česka.

„Investovat 55 miliard Kč do zjevného prohlubování problémů, kterým Česko čelí, včetně nezvládání plnit bezpečnostní závazky plynoucí z Pařížské klimatické dohody je krajně nezodpovědné,“ uzavírá Masare.


Odkazovaný text: https://www.bbc.com/news/business-51658693?fbclid=IwAR2oMPVxthxR3kEf33Dj6w-Qu6lr0Swo7ODrS-lNG1RLl0N1tex46XOX8cs

Sdílejte ...