Vít Masare: Komentář k britskému rozsudku k výstavbě nové ranveje na Heathrow
Praha/Heathrow 1. března 2020
Britský soud rozhodl v průlomovém rozsudku zrušit rozhodnutí o výstavbě nové ranveje na londýnském letišti Heathrow. Svůj rozsudek opřel o nesoulad s klimatickými závazky Velké Británie
Britský soud včera rozhodl o zrušení rozhodnutí o
výstavbě nové ranveje na letišti v Londýně. Stávající projekt totiž odporuje
klimatickým závazkům, ke kterým se Británie hlásí jako signatář Pařížské
klimatické dohody.
„Po rozhodnutí obyvatel Mnichova v referendu
z roku 2012 proti výstavbě další ranveje mnichovského letiště a po rozhodnutí
barcelonské radnice v tomtéž duchu z roku 2019, které motivovala mimo jiné i
snaha čelit dopadům nového fenoménu tzv. “overtourismu”, včera svět zaznamenal
průlomové soudní rozhodnutí. Jedná se o jeden z nejvýraznějších projevů, kdy
závazky učiněné z důvodu klimatické krize mění dosavadní běh událostí,“
komentuje iniciátor klimatické kampaně proti státní investici 55 miliard do
zdvojnásobení kapacity letiště Václava Havla a spolupředseda Zelených v Praze
Vít Masare.
Zpráva z Británie bleskově prolétla celým světem a
je precedentem a inspirací pro mnoho dalších rozhodování o strategických
soukromých či veřejných projektech, které doposud zohledňovaly svůj dopad na
emise skleníkových plynů jen velmi vlažně.
Shodou okolností v Česku se jedná mj. i o téměř
identický případ záměru vlády investovat 55 miliard do zdvojnásobení objemu
cestujících, které dokáže obsloužit pražské letiště Václava Havla.
Po letech odporu sousedních obcí z důvodu
překračování hlukových limitů v případě výstavby nové ranveje, dala projekt v
roce 2019 nově do klimatického kontextu a do kontextu narůstajících negativních
vlivů masového turismu na dostupnost bydlení a život v Praze kampaň Letiště Praha
nebourat, nerozšiřovat!. Jejím dílčím cílem je podle Víta Masare přimět k
aktivitě doposavad problém přehlížející vedení hlavního města.
„Praha je jednak účastníkem územního řízení,
zároveň lokální negativní dopady státní megainvestice dopadnou v prvé řadě na
hlavní město v podobě dalšího tlaku turistů na hotelizaci bydlení v Praze,
nárůstu intenzit dopravy na severozápadě Prahy a značnému překročení hlukových
limitů v dnes poklidných čtvrtích Suchdol, Nebušice a Lysolaje,“ popisuje
lokální negativa projektu Masare.
V nejbližších dnech je v plánu za podpory senátora
Václava Hampla a řady sympatizujících organizací a influencerů spuštění
celostátní verze kampaně po vzoru Mnichova, Barcelony a Londýna. Její název “55
miliard pro budoucnost, nebo do luftu?” má odkazovat na možnosti využití
obrovské částky státem kontrolovaných peněz v prvé řadě na řešení problémů
Česka.
„Investovat 55 miliard Kč do zjevného
prohlubování problémů, kterým Česko čelí, včetně nezvládání plnit bezpečnostní
závazky plynoucí z Pařížské klimatické dohody je krajně nezodpovědné,“
uzavírá Masare.
Odkazovaný text: https://www.bbc.com/news/business-51658693?fbclid=IwAR2oMPVxthxR3kEf33Dj6w-Qu6lr0Swo7ODrS-lNG1RLl0N1tex46XOX8cs