Český zákazník očima dětí: potřebuje sliz, mýdlo a zákusky
Praha 3. června 2019
I desetileté děti se zvládnou zodpovědně starat o peníze. Potřebují jen příležitost a důvěru. Ukazuje to projekt Abeceda peněz, jímž prošlo už na 12 tisíc školáků.
Abeceda peněz vtahuje žáky čtvrtých a pátých tříd do zjednodušeného mikrosvěta podnikání. Dětem pomůže založit vlastní firmu, svěří opravdové peníze do začátku a podporuje v získávání prvních skutečných obchodních zkušeností. Během tří měsíců děti samy pochopí hodnotu peněz a důležitost správného hospodaření s nimi.
Vstupní kapitál poskytuje školákům v rámci Abecedy peněz Česká spořitelna. Půjčku ve výši 3000 korun musejí děti potvrdit smluvně. „Naše účetní podepsala smlouvu a až po podpisu děti zjistily, že se zavázaly koupit každému z pracovníků pobočky v Jičíně chytrý telefon,“ přiznává třídní jičínských páťáků Zlatuše Adolfová. Její třída nebyla zdaleka jediná. „Kdybyste viděli ty výrazy a zděšení, když to zjistily! Věřím, že si budou už navždy pamatovat, že je potřeba smlouvu řádně přečíst, než ji podepíší,“ vzpomíná Eva Floreková z Přerova.
Lidé chtějí sliz, shodují se děti
Než se vrhnou do příprav, musejí děti vymyslet obor svého podnikání. Co čeští zákazníci chtějí, potřebují, a tudíž budou nejvíce kupovat? Není na čím přemýšlet, je to sliz! Shodují se na tom malí podnikatelé od Aše až po Vsetín. A pokud by se našel někdo, kdo sliz nepotřebuje, nabídneme mu ručně vyráběné mýdlo. A k tomu občerstvení, kávu nebo třeba domácí zákusky.
Na své si ale na dětských jarmarcích přijde i náročnější zákazník. Páťáci z Petřin vydali ve spolupráci s nakladatelstvím Olympia vlastní knihu o pražských sochách „Tajemství úplňků“ a slavnostně ji pokřtili v Zrcadlové kapli Klementina. Čtvrťáci z jihomoravských Hrušovan sami připravili kuchařku receptů z hrušek a i oni našli sponzory, díky nimž mohli knihu vytisknout a veřejně pokřtít. Čáslavské děti pak natočili vlastní CD s anglickými písněmi.
Koza do Afriky a hračky do nemocnic
Stejně jednotní jsou dětští podnikatelé v otázce využití zisku. Polovina tříd chce výdělek využít na zaplacení společného výletu nebo červnové rozlučky s prvním stupněm. Každá pátá firma věnuje peníze na charitu. Vedou psí útulky, dětské domovy a oddělení v nemocnicích a domovy seniorů. Děti z Litomyšle ale kupují kozy pro chudé africké venkovany.
Nezřídka školáci věnují celý výdělek na těžce nemocného vrstevníka z okolí. Čtvrťáci z Lázní Bohdaneč pomáhají Rebece s nemocí motýlích křídel. V Domažlicích zase školáci vydělávali na pomoc pro nemocného Bedříška. Jeho rodiče shánějí prostředky na nové auto, do nějž by se vešli i s chlapcovým vozíkem, bez kterého se nemůže pohybovat. „Děti si uvědomily, že nemocní lidé nemají takové štěstí jako ony samy. Ale že jim v cestě ke kvalitnímu životu mohou samy pomoci,“ pochvaluje si třídní učitelka Jaroslava Svobodová.
Projekt Abeceda peněz je určený pro žáky čtvrtých a pátých tříd a trvá přibližně 3 měsíce. Připravila ho Česká spořitelna, která školám dodává veškerý potřebný materiál a odborné zázemí, a je garantován MŠMT. Ovšem většina práce s dětmi leží na třídních učitelích. „Abeceda peněz je časově náročná a musíme teď dohnat nějaké učivo. Ale i přesto jim mohu všem doporučit. Škola není jen o učení, ale i o nových zkušenostech. A když vidím ty štěstím vykulené dětské oči, vím, že to stálo za to,“ shrnuje Marcela Líbenková z Tachova.
Nejvýnosnější byznys? Dětem se daří ve Východních Čechách
Čtyři tisíce, ale i čtyřicet tisíc dokáží dětské firmy utržit na jarmarku během jednoho odpoledne. Největších tržeb dlouhodobě dosahují děti v Královéhradeckém a Pardubickém kraji. Průměrný výdělek jedné třídy je zde kolem 24 resp. 22 tisíc korun. Naopak na Zlínsku a Plzeňsku utrží školáci obvykle přibližně polovinu. Paradoxně historický rekord drží právě děti z Plzeňska: tachovští páťáci si letos v dubnu vydělali na jarmarku 46 777 korun.
Marta Vokurková