Ivan Černý: Kytička pro Paula Kirkhama
Domažlice 21. května 2019
Naše dnešní kroky vedou na Domažlicko. Do kraje Chodů, do obce Kozinův Újezd, jak se také dříve, dnes prostě Újezd, vesnice nazývala. Hlubokými příhraničními hvozdy míříme na památnou horu Hrádek, které kraluje socha legendárního Jana Sladkého Koziny. Ta však není protentokrát cílem naší procházky, nýbrž Naučná stezka Letecké stopy 2. světové války u obce Újezda.
Tato turistická stezka zájemcům ukazuje historii osvobozování Chodska v roce 1945 a na jejím konci najdeme památník amerického stíhacího pilota Virgila Paula Kirkhama, jehož stroj zde byl sestřelen třicáté dubna, pár dní před koncem druhé světové války. Jednalo se o posledního amerického pilota stíhaček, který padl v boji proti hitlerovcům v Evropě.

Pořád po červené
Za zády máme původně privilegovanou chodskou ves se strážci hranic, jak ji známe ze slavných románů spisovatele Aloise Jiráska. Jeho Psohlavci dávno osiřeli a žijí již jen v literatuře. Příběhy druhé světové války jsou ale stále mnohem živější. Koho by nezajímalo, podívat se do míst, kde i za nás 30. 4. 1945 položil svůj život mladičký, sotva jednadvacetiletý stíhač Pavel, jak si počeštili jeho jméno tvůrci jeho pomníčku na konci naučné stezky.
Nástupním místem nám byl malý prostor u silnice, zhruba v polovině vrchu Hrádek. Opouštíme asfaltku, a zleva po lesní cestě se držíme červené turistické značky. Podrážky bot pérují na jehličí, občas je třeba přeskočit nebo překročit ulomenou větev. Zabloudit nemůžeme, neboť mimo červené nás řídí infomační tabule na třech zastaveních. Zde je možné se na okamžik posadit na turistickém odpočívadle a věnovat se informačnímu textu. Hustý smíšený les podporuje naší fantazii, a docela živě si tak po přečtení popisů události můžeme celou tehdejší situaci představit.
Tady a v okolí blízké silnice na Klenčí, se tedy odehrávaly vzdušné souboje na konci 2. světové války. Náhle je šum korun, zpěv ptactva a bekání srnců vystřídáno vytím přetížených motorů stíhaček, stakatem kulometných dávek a výbuchů. Jako bychom slyšeli křik ve vysílačkách pilotů:
“Paul, pozor zprava…pozor zprava! Nepřítel na úrovni za pět minut čtvrt…jdi do lopingu!“
Paul odhodlaně sevřel knipl stíhačky, ale již bylo pozdě. Dlouhá dávka zasáhla trup, stroj se dostal do vývrtky a při pokusu vyrovnat ho zavadil Virgil Paul Kirkham křídlem o vrcholky vysokých smrků.
Jeho letoun se pak zařízl do lesa coby příslovečný nůž do dortu. Staleté kmeny se lámaly jako třísky. Dle slov pamětníků svým pádem stíhačka zpřerážela řadu stromů v úseku 100 metrů a v šířce 8 metrů.
Listujeme v kronice obce
…válka v Evropě se nezadržitelně blížila ke svému konci. Pomezní hvozd mezi Domažlicemi a bavorským Waldmὓnchenem se otřásal pod výbuchy dělostřeleckých granátů. To Američané ohlašovali svůj příchod. „Devadesátá pěší“ bojovala se vzdorujícími německými jednotkami v průsmycích, vymezujících vstup do české kotliny. Americké pěšáky i obrněné jednotky podporovalo taktické letectvo, především pak těžké stíhačky Thunderbolt od „ Deváté letecké“. Krátce po tři čtvrtě na jednu spatřili tři američtí letci vedeni V.P. Kirkhamem na silnici mezi Trhanovem a Klenčím pod Čerchovem na Domažlicku kolonu nepřátelských nákladních vozidel. Američtí piloti zahájili útok, přitom se střetli s doprovodným německým strojem. Zasažená stíhačka velitele roje vzápětí havarovala. Výbuchem ji uletěl motor a daleko od místa smrti se rozletěly úlomky letadla.
„Pilot v něm na uhel uhořel…“ píše se o tragédii na stránkách kroniky Újezda. Hlášení o pohřešované posádce organizace Missing Air Crew Report konstatovalo, že letec Kirkham byl zasažen při postřelování pozemního cíle, což dokládá i dodnes zachovaná pancéřová deska, která chránila pilotovu sedačku proti palbě zezadu. Opěrka hlavy je prostřelena projektilem, o němž se názory rozchází. Buď byl veden z nepřátelské stíhačky, nebo vypáleným z prostoru nedaleké železniční stanice, odkud se v době leteckého útoku ozvala odvetná nepřátelská palba. To však na samotném výsledku zásahu nic nemění.
Američtí hloubkaři
Tak byli letci stíhaček nazývání především pro své útoky střemhlav na pozemní cíle v nízkých výškách – kolony vozidel, techniky nebo třeba vlakové soupravy. V oblasti jihozápadních Čech si na své konto připsali nejedno vítězství. Také jich řada při plnění úkolů zahynula. Americké vzdušné síly ztratily jen v oblasti českého západu v průběhu dubna 1945 na dvě desítky letců. Patřil mezi ně i vzpomínaný V.P.Kirkham, k jehož pomníčku na konci Naučné stezky letecké stopy 2. světové války u obce Újezd jsme přinesli malou kytičku. Jak jsme si již řekli, tento hrdina se stal posledním americkým stíhacím letcem, který zemřel v boji proti nacismu na území předmnichovského Československa. Byl také posledním americkým pilotem stíhaček, který padl v boji proti hitlerovskému Německu v Evropě.
Virgil Paul Kirkham…

…se narodil 27. listopadu 1924 v Troutdale ve státě Oregon. V únoru 1945 se stal příslušníkem 377. Fighter Squadron 362. Fighter Group. Dne 30. dubna 1945 uskutečnil svoji poslední, 85. bojovou misi. Pochován je na americkém vojenském hřbitově St. Avold, ležícím na území Francie, nedaleko od německého Saarbrὓckenu. Jedná se o jeden z několika amerických válečných hřbitovů na území Francie, Belgie či Lucemburska, kde odpočívají pěšáci, tankisté i letci, příslušníci amerických ozbrojených sil, kteří padli v boji za osvobození Evropy.
Od roku 1990 obec Újezd každoročně organizuje 30.4 setkání a pietní vzpomínku na místě tragédie, které se zúčastňuje řada pamětníků a místních obyvatel. Pravidelně přijíždějí i američtí veteráni v čele s bratrem padlého pilota – Marionem Kirkhamem. Na počest V.P.Kirkhama byla v roce 2010 umístěna na budově obecního úřadu Újezda umístěna jeho pamětní deska.
Foto: Milena Městecká