Světový den chleba – pekaři oslaví 100. let české státnosti
Praha 7. října 2018
Už 100 let jsme samostatnou republikou. Stejné výročí slaví i moderní pekařské řemeslo v Čechách a na Moravě. Ale hlavním oslavencem dne bude národní poklad, který je mnohem starší – tradiční český chléb. 15. října 2018 oslavíme již podesáté Světový den chleba, svátek základní lidské potraviny a zároveň oslava pekařské profese. Cílem akce, kterou každoročně organizuje Svaz pekařů a cukrářů ČR, je propagace kvalitního českého chleba a posílení úcty a vážnosti k tomuto gastronomickému fenoménu.
Program a hosté
Součástí Světového dne chleba 2018 bude:
- unikátní výstava fotografií a doprovodných textů s názvem Život v Době chlebové,
- vystoupení představitelů Ministerstva zemědělství a Svazu pekařů a cukrářů v ČR na konferenci
- generální partner akce společnost Penny Market představí inovace a nové trendy v pečivu,
- svoji lásku k chlebu vyzná převor Břevnovského kláštera Petr Prokop Siostrzonek, pekař českých olympioniků Karel Rendl, či prezidentský kuchař Jaroslav Sapík,
- tisková konference – mediální setkání se zástupci širokého spektra českých pekařských firem,
- výstava mapující sortimentní vývoj chleba v minulosti a současnou nabídku na trhu v 21. století.
Trendy na současném chlebovém trhu v ČR
- V současnosti vyrábí chléb v ČR okolo 700 klasických pekáren, které provozují vlastní prodejny – Pekařství. Čím dál více se chléb vyrábí či dopéká z polotovarů v marketech obchodních řetězců,
- Spotřeba chleba se po dlouholetém poklesu ustálila na hodnotě 40 kg na osobu a rok, ročně za chléb utratí průměrný Čech necelých 1 000,- Kč,
- Zákazníci kupují chléb nejčastěji v marketech (63 %), v pekařských speciálkách a večerkách (27 %),
- Většina zákazníků (70 %) preferuje nákup nebaleného chleba v cenové hodnotě 21 – 30 Kč za kg,
- Kvalita chleba a pečiva je pro spotřebitele velmi důležitá, se zvyšující se koupěschopností obyvatelstva roste počet těch, kteří jsou ochotni si za ni připlatit,
- Při výběru chleba je pro zákazníky nejdůležitější vzhled (36 %), pekařský výrobce (24 %) a další parametry, např. chuť, kvalita, složení či předchozí zkušenost (22 %),
- Cena je při nákupu důležitá jen z 15 % (je podstatná hlavně pro střední věkovou kategorii a pro osoby se základním vzděláním), dle Eurostatu je v ČR 5. nejlevnější chléb mezi státy EU,
- Při výběru chleba se spotřebitelé začínají orientovat na speciální a dražší druhy. Nejoblíbenější však stále zůstává klasický pšeničnožitný Konzumní chléb či jeho pomoučněná varianta Šumava,
- Jednu třetinu chlebového sortimentu dnes tvoří speciální druhy. Postupně roste poptávka po chlebu s vyšším podílem žitné mouky, celozrnných a vícezrnných chlebech. Zákazníci také čím dále více vyhledávají kvalitní kvasový chléb od regionálních a řemeslných pekáren.
Foto: ZH
Ing. Jaromír Dřízal, výkonný ředitel Svazu pekařů a cukrářů ČR