Zábava

Acise a Galateu v Händelově opeře ztvární operní pěvci i loutky

Praha  23. listopadu 2017

Soubor staré hudby Collegium Marianum s mezinárodním renomé uvede již v neděli 26. listopadu v pražském Divadle ABC pastorální operu Georga Fridricha Händela Acis a Galatea v originálním společném nastudování s loutkovým divadlem Buchty a loutky. Unikátní představení je součástí podzimních Barokních večerů, kterými si letos soubor Collegium Marianum pod vedením Jany Semerádové aktivně připomíná 20. výročí svého založení. „Naše spolupráce na Cavalliho opeře La Calisto byla natolik inspirativní, že jsme se rozhodli pro další společný operní projekt. A tentokrát s jiným přístupem, který by vyzdvihnul snový a magický charakter mytologického příběhu, tak mistrně zhudebněného Händelem,“ popisuje Jana Semerádová spolupráci s Buchtami a loutkami a dodává: „Interakce mezi zpěváky a loutkami, scénické efekty spolu s vysoce výmluvnou Händelovou hudbou, slibují bezesporu nezapomenutelný zážitek.“ Vedle skvělých interpretů pěveckých partů, Tomáše Krále a Benedikta Kristjánssona, září jméno teprve devatenáctileté pěvkyně Patricie Janečkové, která díky baletní průpravě skvěle zvládá i originální pohybovou stylizaci, mísící exaltovanou barokní gestiku s prvky typickými pro pohyb loutek. Návštěvníci se mohou těšit i na tenoristy Patricka Grahla a Tomáše Lajtkepa.

Nadšení a systematická práce, badatelský přístup i práce s emocemi, typická pro baroko, se staly poznávacím znamením letos dvacetiletého souboru Collegium Marianum. Pod vedením Jany Semerádové soubor objevuje zapomenuté autory a skladby, aby jim po staletích vdechl nový život a mladistvou energii. V prosinci uzavře Collegium Marianum úspěšný koncertní cyklus Barokní podvečery vánočními kantátami a písněmi od Neapole po Versailles v programu nazvaném Šalmaje pastýřů.

Více na www.collegiummarianum.cz a na www.baroknipodvecery.cz.

Milostný příběh Acise a Galatey, který zazní 26. listopadu v Divadle ABC, se dočkal již mnoha podob. Sám G. F. Händel jej zhudebnil hned třikrát. Děj vychází z řecké mytologie a libreto opery je založeno na Ovidiových Proměnách. Hudba této pastorální opery je hluboká a zároveň hravá, zobrazuje nejen lidské vášně, ale také přírodní živly, je tedy jako stvořená pro spolupráci souboru Buchty a loutky s orchestrem Collegium Marianum. Hudebního nastudování se zhostila flétnistka a umělecká vedoucí souboru Collegium Marianum Jana Semerádová, která zde uplatnila i své zkušenosti s barokní gestikou. Divadelní podobu režíroval Vít Brukner ze souboru Buchty a loutky. V rolích Galatey, Acise, Polyphema, Damona a Coridona se představí vynikající sólisté v čele s Patricií Janečkovou, Benediktem Kristjánssonem a Tomášem Králem.

Collegium Marianum se věnuje hudbě českého a středoevropského baroka, zejména méně známým autorům, od roku 1997. Zájem zakladatelky a umělecké vedoucí Jany Semerádové o baroko v širším kontextu, který zahrnuje jak muzikologickou badatelskou činnost, tak studium barokní gestiky, deklamace a tance, soubor dovedl k nevšední dramaturgii s řadou projektu spojujícím barokní hudbu s dobovým tancem, divadlem i loutkami. Soubor, který si vydobyl mezinárodní renomé, úzce spolupracuje s významnými evropskými dirigenty, sólisty, režiséry či choreografy jako jsou Andrew Parrott, Hana Blažíková, Damien Guillon, Peter Kooij, Sergio Azzolini, François Fernandez, Simona Houda-Šaturová, Benjamin Lazar, Jean-Denis Monory či Gudrun Skamletz. Významná je též spolupráce s loutkovým divadelním souborem Buchty a loutky, se kterým Collegium Marianum uvádí originální projekty (kromě Acise a Galatey to byla také loutková opera Calisto a České Vánoce). Soubor úspěšně vystoupil na festivalech a prestižních pódiích jako například Festival Oude Muziek Utrecht, Tage Alter Musik Regensburg, Bachfest Leipzig, Potsdam Festspiele, Festival de Sablé, Bolzano Festival, Palau Música Barcelona, Pražské jaro, Svatováclavský hudební festival či Concentus Moraviae. Má za sebou rozsáhlou nahrávací činnost a je také rezidenčním orchestrem Letních slavností staré hudby, mezinárodního festivalu, za jehož nápaditou a vysoce propracovanou dramaturgií také stojí Jana Semerádová.

HANACCO AMERICANO

Cesta do Jižní Ameriky a zpět

Čtvrtek 26. 10. 2017, 19:30

Klementinum, Zrcadlová kaple, Mariánské nám. 5, Praha 1

Maria Cleary – paraguayská jezuitská harfa

Collegium Marianum

Jana Semerádová – flétny, umělecká vedoucí

ACIS A GALATEA

Pastorální opera Georga Friedricha Händela HWV 49a

Neděle 26. 11. 2017, 18:30
Městská divadla pražská – Divadlo ABC, Vodičkova 28, pasáž U Nováků, Praha 1 

Tvůrci:

Jana Semerádová – umělecké nastudování

Vít Brukner – režie

Barbora Čechová, Kateřina Housková – scéna a loutky

Markéta Stormová – kostýmy

Lukáš Valiska – osvětlení

Sólisté:

Galatea – Patricia Janečková, soprán

Acis – Benedikt Kristjánsson, tenor

Damon – Patrick Grahl, tenor

Polyphemus – Tomáš Král, baryton

Coridon – Tomáš Lajtkep, tenor

Collegium Marianum – hudební soubor

Jana Semerádová – flétna, umělecká vedoucí

Lenka Torgersen – housle, koncertní mistr

Hrají Buchty a loutky

Vít Brukner, Marek Bečka, Zuzana Bruknerová, Radek Beran
Projekt Acis a Galatea vznikl za podpory Ministerstva kultury a hlavního města Praha (Buchty a loutky), a ve spolupráci s Händel-Festspiele Halle.

ŠALMAJE PASTÝŘŮ

Vánoční kantáty a písně od Neapole po Versailles

Čtvrtek 28. 12. 2017, 19:30

kostel sv. Šimona a Judy, Dušní, Praha 1

Hana Blažíková – soprán

Barbora Kabátková – soprán

Tomáš Lajtkep – tenor

Vojtěch Semerád – tenor

Jaromír Nosek – bas

Collegium Marianum

Jana Semerádová – flauto traverso, umělecká vedoucí

Lenka Torgersen – koncertní mistr

Silvie Marková

 

Sdílejte ...